W pięciu miejscach na autostradzie A1 między Strykowem i Tuszynem w porze nocnej doszło do przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu – stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli. NIK zajęła się problemem ze względu na liczne skargi zgłaszane w tej sprawie przez mieszkańców.
Problem hałaśliwości badany był na odcinku autostrady Stryków – Tuszyn oddanej do użytku kierowców w lipcu 2016 roku. NIK kontrolowała, pod kątem skuteczności ochrony przeciwhałasowej, łódzki oddział GDDKiA. Ponadto zleciła Instytutowi Ochrony Środowiska-Państwowemu Instytutowi Badawczemu wykonanie pomiarów dźwięku pochodzącego od trasy szybkiego ruchu.
Badania hałasu wykonano w 14 miejscach. Przekroczenia wystąpiły w pięciu przypadkach i dotyczyły pory nocnej. Dopuszczalna norma wynosząca 56 dB została przekroczona o wartości od 0,3 do 2,3 dB.
Największe przekroczenie dotyczyło Natolina – 2,3 dB, ul. Feliksińskiej w Łodzi – 1,8 dB i ul. Giemzowskiej w Łodzi – o 1,2 dB. Mniejsze przekroczenie odnotowano na ulicy Głównej w Woli Rakowej – o 0,3 dB oraz na ul. Malowniczej w Łodzi – 0,Łódź ul. Malownicza – 0,7 dB.
„Wyniki kontroli wykazały, że podejmowane dotychczas przez GDDKiA Oddział w Łodzi działania na rzecz ograniczenia negatywnego oddziaływania hałasu generowanego przez pojazdy poruszające się po autostradzie, nie przyniosły oczekiwanej poprawy na obszarach podlegających ochronie akustycznej” – napisano w komunikacie NIK. Inspektorzy wskazali także na rozbieżności w wynikach analizy porealizacyjnej, sporządzonej na zlecenie inwestora oraz opinii Instytutu Ochrony Środowiska-Państwowego Instytutu Badawczego wykonanej na zlecenie NIK. Rozbieżności dotyczyły opracowanego modelu akustycznego oraz skuteczności zastosowanych urządzeń zabezpieczających.
Według badań wykonanych na zlecenie NIK, przyjęty w analizie porealizacyjnej model akustyczny nie jest spójny z wynikami wykonanych pomiarów hałasu w środowisku, a zaproponowana ochrona akustyczna w punktach gdzie dochodziło do przekroczeń środki minimalizujące hałas są niewystarczające.
NIK zamierza poprosić o ustosunkowanie się do przedstawionych badań wykonawcę analizy porealizacyjnej. Planuje także w przyszłości kontrolować podejmowana przez GDDKiA działania w zakresie ochrony przeciwhałasowej.
„Jednocześnie Prezes NIK z uwagi na bardzo dużą uciążliwość dla mieszkańców, związaną z przekraczaniem norm hałasu w gminach: Miasta Łódź, Brójce i Nowosolna wystąpił do Ministra Infrastruktury, jako nadzorującego pracę GDDKiA – o kontrolę sposobu prowadzenia pomiarów przy planowaniu, a następnie odbiorach inwestycji drogowych (autostrady, drogi ekspresowe) oraz o doprowadzenie do sytuacji jak najszybszej realizacji przez GDDKiA niezbędnej infrastruktury zabezpieczającej mieszkańców przed hałasem, wszędzie tam, gdzie normy są przekraczane” – czytamy w komunikacie NIK.