Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

NIK: Program nie zlikwidował miejsc niebezpiecznych

| Redakcja źródło: NIK/RI 22.09.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

NIK: Program nie zlikwidował miejsc niebezpiecznych
fot. pixabay.com/pl/IADE-Michoko

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Najwyższa Izba Kontroli nie pozostawia suchej nitki na Programie Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Niewielkie efekty, nieskuteczny nadzór nad realizacją, nieefektywne planowanie wydatków – tak Izba podsumowała kontrolę drogowego programu.
Mowa o programie, który rząd przyjął we wrześniu 2015 roku. W ciągu 9 lat planowane wydatki na zadania, które miały zmniejszyć ryzyko wypadków na drogach miały wynieść 7,2 mld zł. W ciągu blisko 5 lat funkcjonowania programu wydano jednak tylko 7,5 proc. planowanej kwoty, tj. ok. 540 mln zł – zarzuca NIK. To, jej zdaniem, wynik złego przygotowania programu, nieprecyzyjnego planowania wydatków oraz opóźnień w przygotowaniu i realizacji inwestycji.

Jak ustalono, w ramach programu planowanych było 1085 zadań, podczas gdy na półmetku jego realizacji zakończone były jedynie 273 zadania o wartości 380 mln zł. Spośród tych zadań blisko połowę (wartościowo) NIK wskazuje jako te, które nie kwalifikowały się do Programu, gdyż nie dotyczyły miejsc szczególnie niebezpiecznych.

Kontrolerzy nie odmawiają zrealizowanym zadaniom wpływu na poprawę infrastruktury drogowej, wskazują jednak, że nadal niezmodernizowane są te odcinki, na których ryzyko wypadków było duże i bardzo duże. Tymczasem, mimo że celem programu jest ograniczenie liczy śmiertelnych ofiar wypadków o 40 proc., liczna ta między latami 2015 i 2019 wzrosła o 5 proc. a liczba wypadków spadła ledwo o 1 proc.
Dotychczasowa realizacja Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych nie przyniosła oczekiwanych rezultatów – wskazano w podsumowaniu kontroli. Nie zlikwidowała tym samym miejsc gdzie ryzyko wypadku jest duże lub bardzo duże.

„Zebrane przez NIK dane pokazują brak zależności między poprawą bezpieczeństwa na wybranych drogach, a realizowanymi inwestycjami. W woj. śląskim, mimo zakończenia w ramach Programu zaledwie 6 zadań liczba wypadków w 2019 r. w porównaniu z 2015 r. spadła aż o 906, gdy tymczasem w Zachodniopomorskiem, mimo 37 inwestycji tylko o 74. W woj. małopolskim zrealizowano aż 36 inwestycji, a wypadków było o 754 więcej, w Wielkopolskiem o 1598, choć tam zakończono 20 inwestycji” – czytamy w raporcie.

NIK nie dostrzega też związku między skalą zrealizowanych zadań w ramach PLMN a liczba ofiar śmiertelnych na drogach. We wnioskach idzie jeszcze dalej – nie widzi związku między realizacją zadań, a zmianą klasy ryzyka danego odcinka drogi (np. w przypadku 8 odcinków dróg klasa ryzyka wzrosła, w przypadku 6 zmalała, w 6 pozostała bez zmian).

Program jest nieskuteczny, bo został nierzetelnie przygotowany – wnioskuje NIK, ponadto zabrakło w nim mechanizmów kontroli, przez co trudno na bieżąco monitorować skuteczność podejmowanych działań. Programowi nie towarzyszyło także badanie jaki wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego ma infrastruktura drogowa.

Lista zarzutów jest dłuższa. Kontrolerzy wskazują także, że na listę zadań przygotowaną w GDDKiA, trafiły przedsięwzięcia, które nie powinny się na niej znaleźć – odcinkom dróg o niskiej klasie ryzyka przypisano ryzyko najwyższe.

„W efekcie, z Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych sfinansowano także inwestycje drogowe zlokalizowane w miejscach nie sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Na 420 zadań zrealizowanych do września ub. roku lub których realizacja jeszcze wtedy trwała, 43 dotyczyły odcinków dróg, na których ryzyko wypadku było bardzo małe, a 36 – małe” – wylicza izba kontrolna.

NIK krytykuje też zmiany w programie wprowadzone w 2017 roku – chodzi m.in. o usunięcie listy zadań i realizowanie PLMN przez zatwierdzanie programów inwestycji dla proponowanych przez GDDKiA zadań. Nadal bowiem nie było mierników realizacji, ani terminów zatwierdzania inwestycji. Sama rezygnacja z listy zadań również oceniona została krytycznie.

Wśród innych zarzutów NIK jest także brak monitoringu wpływu zrealizowanych zadań na bezpieczeństwo. Kontrolerzy uznali, że nadzór nad realizacją programu był nieskuteczny. Potwierdzeniem tego faktu ma być także niewykorzystanie środków planowanych na ten cel.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5