Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

NIK za zniesieniem 5-proc. limitu waloryzacji kontraktów

| Elżbieta Pałys źródło: RI 21.09.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

NIK za zniesieniem 5-proc. limitu waloryzacji kontraktów
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała umowy dotyczące realizacji infrastruktury liniowej. Stwierdziła nieprawidłowości, które wycenia na blisko 36 mln zł straty po stronie Skarbu Państwa. Inspektorzy skrytykowali jednocześnie ograniczenie waloryzacji kontraktów jedynie do 5 proc. Proponują, by GDDKiA zrezygnowała z limitów.
Zasadniczo NIK stwierdza, że w umowach na realizację obiektów infrastruktury liniowej, w tym drogi i linie kolejowe interes Skarbu Państwa był właściwie zabezpieczony. Wylicza jednak nieprawidłowości, które poskutkowały – według wyliczeń Izby – stratami po stronie publicznej wynoszącymi 35,9 mln zł.

Niedostateczny nadzór

W informacji pokontrolnej zarzucono na przykład, ze mimo utworzenia w 2016 roku rady ekspertów, nie wyegzekwowano od tego gremium opracowania spójnej propozycji wzorów umów na potrzeby PKP PLK oraz GDDKiA. Inspektorzy uznali, że nierzetelne prowadzony był nadzór nad radami ekspertów. Wskazali też, że minister nie tym samym skutecznie wpływać na prawidłowość realizacji nadzorowanych programów inwestycyjnych, w tym m.in. w zakresie kompletności, rzetelności oraz skuteczności stosowanych klauzul w zakresie waloryzacji kontraktów i solidarnej odpowiedzialności inwestora.

W raporcie wskazano też na brak właściwej kontroli po przejęciu nadzoru właścicielskiego nad PKP PLK przez Ministerstwo Aktywów Państwowych. – Minister nie uruchomił systemowych rozwiązań organizacyjnych, dzięki którym podległy mu aparat wykonawczy mógłby na bieżąco monitorować poziom roszczeń zgłaszanych przez podwykonawców tytułem solidarnej odpowiedzialności inwestora. W efekcie Minister nie mógł sprawować skutecznego nadzoru nad realizacją Programu Kolejowego – wskazano w raporcie.

Zarzucono, że przyjęty katalog wzorów umów wykonawczych, nie obejmował dokumentacji wzorcowej dotyczącej zadań inwestycyjnych realizowanych poza Programem Drogowym oraz o wartości poniżej 100 mln zł. – Umożliwiło to dowolność redagowaniu umów – wskazano.

NIK pochwalił natomiast ministra infrastruktury za działania na rzecz podwykonawców Minister bezzwłocznie wszczynał i skutecznie finalizował postępowania wyjaśniające, gdy podwykonawcy zgłaszali problemy w egzekwowaniu należności z tytułu solidarnej odpowiedzialności inwestora.

Waloryzacja niepotrzebnie ograniczona

W raporcie NIK odniósł się też do waloryzacji kontraktów. Przyznał, że mechanizmy stosowane przed 2019 rokiem były nieskuteczne, co przekładało się na straty i gorsza płynność finansową wykonawców, a w dalszej kolejności podwykonawców. Zakłócony został proces inwestycyjny i powstawały zatory płatnicze, które narażały interes Skarbu Państwa w wyniku roszczeń z tytułu solidarnej odpowiedzialności inwestora – wskazano w raporcie.

„Wskutek nieprecyzyjnych zapisów w dokumentach dotyczących owych mechanizmów zlecano kosztowne ekspertyzy prawne na łączną sumę 24 400 zł” – wylicza izba kontrolna.

Mechanizmy waloryzacyjne wprowadzone po styczniu 2019 r. zostały ocenione jako sprawiedliwe dla wykonawców, choć inspektorzy nie znaleźli uzasadnienia dla ograniczenia waloryzacji limitem 5 proc. wartości kontraktu.

„Zdaniem NIK Centrala GDDKiA winna rozważyć zaprzestanie limitowania wypłat z tytułu waloryzacji umownej, albowiem waloryzacja obejmująca faktyczny wzrost cen materiałów budowlanych i usług może zapobiegać wymiernym stratom ponoszonym przez wykonawców, pogorszeniu ich płynności finansowej, a w konsekwencji ryzykom związanym z zakłóceniem ciągłości procesu inwestycyjnego” – czytamy w raporcie.

Izba zauważa także, że stronie publicznej nie opłacał się brak waloryzacji: GDDKiA na 15 miesięcy wyłączyła ze wzorów umów możliwość korzystania przez wykonawców kontraktów budowlanych z waloryzacji sądowej. Kontrolerzy NIK uznają to za działanie nielegalne, niecelowe i niegospodarne. Wskutek odwołań wykonawców kontraktów na prace drogowe GDDKiA została zmuszona do wypłaty łącznie 248,5 tys. zł w ramach zwrotu kosztów postępowania odwoławczego – napisano.

Wzrost składek bez rekompensaty?

Może nieco dziwić, że dostrzegając potrzebę rekompensowania wykonawcom strat wynikających z podwyżki cen na rynku, izba nie widzi potrzeby wyrównania kosztów, które wynikają ze zmiany prawa. Chodzi o zawarte w umowach klauzule na temat waloryzacji wartości kontraktu w przypadku zmiany przepisów o ubezpieczeniu społecznym lub zdrowotnym. NIK stwierdza, że „w sposób nieuzasadniony przenosiły one na Skarb Państwa ciężar podwyżek płac pracowników zatrudnionych u wykonawcy”.

Poza tym NIK zwraca uwagę na niedostateczną kontrolę ze strony zarządu PKP PLK oraz GDDKiA nad podległymi im jednostkami organizacyjnymi w zakresie stosowania wzorcowych uregulowań, skutkujących np. pomijaniem postanowień dotyczących waloryzacji czy solidarnej odpowiedzialności.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5