GDDKiA ponownie rozstrzygnęła przetarg dotyczący budowy autostrady A18 przy granicy z Niemcami. Tym razem wybór padł na Porr, który skutecznie odwołał się od pierwszego wyboru.
Chodzi o przebudowę i dostosowanie drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady na odcinku blisko 12 km od granicy z Niemcami. Po praz pierwszy przetarg został rozstrzygnięty w styczniu. Wówczas GDDKiA za najkorzystniejszą ofertę uznała tę złożoną przez Strabag Infrastruktura Południe.
Od tego rozstrzygnięcia do KIO odwołała się firma Porr. KIO uwzględniła odwołanie i nakazała powtórzenie czynności oceny i badania ofert już bez oferty Strabag, którą Izba nakazała odrzucić.
Odrzucona oferta była warta 180,5 mln zł. Propozycja złożona przez Porr jest od niej o 5,9 mln zł droższa.
fot. GDDKiA
W ramach tego przetargu do wykonania są dwa zakresy prac. Na odcinku o długości ok. 1,3 km od końca mostu na Nysie Łużyckiej zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i rozbudowa obu jezdni, na kolejnych ponad 10 km rozbudowana zostanie jezdnia południowa (północna została przebudowana w latach 2004-2006). Odcinek objęty przetargiem kończy się ok. 2 km za węzłem Żary Zachód.
– Południowa jezdnia autostrady A18 od lat wymagała przebudowy. Podjęliśmy to wyzwanie i zapewniliśmy finansowanie realizacji. Wreszcie znikną trudności, z którymi borykają się kierowcy na tej trasie. Zaś do 2025 r. zakończy się budowa całej sieci autostrad w Polsce – mówi cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W wyniku inwestycji droga, która obecnie jest w złym stanie technicznym zyska parametry autostrady.
Na realizację zadania przewidziano 36 miesięcy. Będzie on realizowane w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Rozbudowywana ma być także pozostała część drogi nr 18. Fragment sąsiadujący z omawianym w stronę Wrocławia został już zlecony konsorcjum Mirbudu i Kobylarni (umowa została podpisana w listopadzie 20199 r.). Na dwa kolejne odcinki mają być ogłoszone przetargi – będą to fragmenty od ok. 4 km przed węzłem Iłowa do granicy województwa i od granicy województwa do węzła Golnice. Przetargi mają ruszyć w II połowie 2020 r. a zadania będą realizowane w trybie buduj. Wcześniej GDDKiA, po zaktualizowaniu dokumentacji, chce uzyskać nowe decyzje ZRID.
Cały 70-kilometrowy odcinek drogi nr 18 ma być autostradą na przełomie lat 2023 i 2024.