Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Mazowieckie

Most przez Świder poprawi komunikację podwarszawskich gmin

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 28.05.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Most przez Świder poprawi komunikację podwarszawskich gmin
fot. Mateusz Włodarczyk, https://commons.wikimedia.org

 

Zarząd Dróg Powiatowych, jednostka podległa starostwu w Otwocku, ogłosił przetarg na przeprawę mostową przez Świder. Zaplanowana realizacja obiektu jest pierwszym etapem inwestycji polegającej na rozbudowie ul. Jana Pawła II w Otwocku i ul. Sikorskiego w Józefowie oraz budowie odcinka projektowanej ul. Sikorskiego. Inwestycja powiatu otwockiego poprawi warunki komunikacyjne Otwocka i Józefowa. Zyskają też gminy sąsiednie.
Inwestycja współfinansowana jest ze środków własnych powiatu i budżetu Otwocka. Dodatkowo otrzymała dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej z budżetu państwa. – Wysokość posiadanych środków własnych, wnioskowana w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa wysokość subwencji oraz subwencja finalnie przyznana, pozwalają na wykonanie pierwszego etapu robót – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Marcin Kasprzak, kierownik działu zarządzania drogami w Zarządzie Dróg Powiatowych.

Budowa mostu poprawi warunki komunikacyjne połączenia Otwocka i Józefowa. Dzięki przeprawie przez Świder uda się rozładować zatory komunikacyjne na ul. Kołłątaja w Otwocku i ul. Piłsudskiego w Józefowie oraz udrożnić ruch samochodowy i skrócić czasy przejazdów. Podniesie się też bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz wszystkich jego uczestników. Do tego m.in. przyczyni się odseparowanie ruchu pojazdów od ruchu pieszych i rowerzystów. Ponadto nastąpi zdecydowane zmniejszenie szkodliwego wpływu transportu na środowisko. Temu sprzyjać będą wprowadzone urządzenia podczyszczające ścieki opadowe oraz ekrany chroniące przed hałasem komunikacyjnym.

Finansowanie etapu drugiego po uzyskaniu stanu „surowego”

Roboty planowane do wykonania w tym roku obejmują budowę mostu bez wyposażenia obiektu, budowę muru oporowego pod wiaduktem drogi wojewódzkiej, przebudowę sieci gazowej oraz sieci i urządzeń telekomunikacyjnych. Most zostanie dokończony w przyszłym roku, wtedy też będą wykonane dojazdy do obiektu od strony Otwocka i Józefowa. Ponadto inwestycję uzupełni montaż oświetlenia ulicznego oraz instalacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Sikorskiego z ul. Wronią w Józefowie.

– W roku 2018 powiat otwocki zamierza ponownie ubiegać się o dofinansowanie tej inwestycji ze środków budżetu państwa z rezerwy subwencji ogólnej. Uzyskanie jej uzależnione jest w głównej mierze od stanu robót. To w pierwszej kolejności brane jest pod uwagę przy podziale środków finansowych – Marcin Kasprzak przestawia plan na kontynuację inwestycji.

Wykonanie zakresu robót określonego na ten rok, w tym mostu w stanie „surowym” z zabezpieczeniem go przed degradacją do momentu rozpoczęcia kolejnego etapu, są warunkiem, którego spełnienie da możliwość ponownego pozyskania dofinasowania z budżetu państwa.

– Finansowanie inwestycji chcielibyśmy rozszerzyć o udział w niej także Józefowa, zmniejszając proporcjonalnie zaangażowanie finansowe Otwocka i powiatu – informuje przedstawiciel ZDP.

Otwock namawia pozostałych


– Szkoda, że więcej gmin nie dołączyło się do finansowania tej inwestycji – ubolewa Piotr Stefański, wiceprezydent Otwocka. Tegoroczny udział miasta w tym przedsięwzięciu sięga 4 mln zł. W tej chwili trudno przewidzieć czy cała wyasygnowana kwota zostanie wydana. Jak zauważa wiceprezydent przetarg został właśnie ogłoszony, a jego rozstrzygnięcie potrwa, więc realne płatności nastąpią dość późno. – W przyszłym roku planujemy przeznaczyć podobną kwotę z naszego budżetu – zaznacza wiceprezydent.

W samym Otwocku w tej chwili przejazd przez Świder możliwy jest w trzech miejscach, w tym dwa obiekty spełniają zasadniczą rolę w przenoszeniu ruchu. I z tych korzystają mieszkańcy Otwocka oraz okolicznych gmin, głównie Karczewa i Celestynowa.

Specyfiką Otwocka jest podział miasta torami kolejowymi. Jak tłumaczy wiceprezydent planowana do budowy przeprawa będzie sąsiadowała z mostem kolejowym. Wyeliminuje ona konieczność przejeżdżania przez tory, by przejechać przez Świder w centralnej części Otwocka. Równocześnie poprawi się sytuacja w podróżach mieszkańców Celestynowa i Karczewa. Ruch z Karczewa będzie szedł starą przeprawą, a główny ruch z Celestynowa po nowej.

– Zachęcamy sąsiednie gminy, by się włączyły i partycypowały w budowie nowej przeprawy, przede wszystkim zachęcamy Józefów. Świder jest granicą między Otwockiem a Józefowem. Część mostu będzie po jego stronie, dlatego chcemy by w jakiś istotny sposób dołożyła się też ta gmina – wyjaśnia wiceprezydent Stefański. Liczy też na wkład Celestynowa i Karczewa, których mieszkańcy korzystają z mostów na Świdrze.

Nowy most jest potrzebny też z innego powodu. Planowane są roboty na S17, a więc na drodze przejmującej ruch pojazdów ciężkich. Gdy tam zaczną się prace te samochody przeniosą się na drogi lokalne. – Chcemy więc by ta budowa nowego mostu zakończyła się zanim zaczną się główne roboty na S17 – podkreśla wiceprezydent.

Liczy się nie tylko cena oferenta

Powiat otwocki co roku pozyskuje środki finansowe z rezerwy subwencji ogólnej. Od 2008 r dzięki temu wsparciu przebudował już siedem obiektów mostowych, w tym dwa o rozpiętości powyżej 50 m.

– Obecnie, spełniając społeczne oczekiwania oraz realizując plan rozwoju sieci drogowej, rozwiązujemy problemu obsługi komunikacyjnej Otwocka i Józefowa oraz skomunikowania pozostałych gmin powiatu otwockiego z Warszawą właśnie poprzez budowę nowej przeprawy – zaznacza Marcin Kasprzak.

Termin składania ofert w przetargu na wykonawcę inwestycji powiatu otwockiego mija 28 czerwca br. W kryteriach udzielenia zamówienia najwyższą wagę przypisano cenie – 60 proc. Poza tym oceniany jest okres gwarancji i rękojmi oraz zawodowa integracja osób. Waga tych kryteriów jakościowych rozkłada się równo po 20 proc. Całkowita wartość przedsięwzięcia (bez VAT), podana w ogłoszeniu o przetargu, została oszacowana na 2 383 752,00 euro. W tegorocznym budżecie zarząd powiatu otwockiego zabezpieczył 4,3 mln zł. Łącznie z pozyskanymi środkami na rozpoczęcie przedsięwzięcia jest ok. 16 mln zł.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5