Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Małopolska

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej – pierwsza (nowa) ofiara niskiej ceny?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 06.10.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej – pierwsza (nowa) ofiara niskiej ceny?
fot. GDDKiA

 

Spowolnienie na budowie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej dało się zaobserwować już wcześniej. I w tej sprawie nie ma niestety dobrych wiadomości. Wykonawca – Vistal Gdynia – w czwartek złożył wniosek o ogłoszenie upadłości, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie szykuje się do rozwiązania umowy.
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej powstaje w ciągu drogi krajowej nr 73. To trasa wiodąca z Kielc, przez województwo małopolskie do Jasła na Podkarpaciu. W województwie małopolskim to istotne połączenie na kierunku północ – południe. Obwodnica, która wyprowadzi ruch z miasta, jest od wielu lat wyczekiwana przez mieszkańcy Dąbrowy Tarnowskiej.

Obejście miasta ma być drogą jednojezdniową o długości 6,9 km. Kontrakt na jego realizację został zawarty w listopadzie 2016 roku. Zgodnie z nim, droga powinna być gotowa pod koniec czerwca 2019 roku. Raczej to się nie uda. Wykonawca ma kłopoty finansowe i nie realizuje zadania tak, jak powinien.

Trudna sytuacja u konsorcjantów

Budowę obwodnicy powierzono konsorcjum firm Vistal Gdynia i Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych. Pod koniec września Vistal Gdynia złożył w sądzie wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego. W czwartek 5 października do sądu wpłynął dodatkowo wniosek o ogłoszenie upadłości Vistal Gdynia (w sądzie są także wnioski o sanacje i upadłość 6 spośród 10 operacyjnych spółek zależnych Vistalu). Tłumacząc przyczyny kłopotów, spółka wskazuje na dekoniunkturę na rynku budownictwa konstrukcji Offshore, ale także „trudną sytuację na krajowym rynku budownictwa infrastrukturalnego” oraz wzrost cen materiałów i usług budowlanych.

W trakcie postępowania restrukturyzacyjnego jest natomiast drugi członek konsorcjum – Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. Wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego wpłynął w tym przypadku do sądu jeszcze pod koniec lipca 2016 roku, a więc przed zawarciem kontraktu na budowę obwodnicy.

Na budowie spokój zbyt duży  

– Aktualnie wykonawca prowadzi roboty w zakresie wymiany gruntów i przebudowy kolizji z sieciami energetycznymi, gazowymi, teletechnicznymi, wodociągowymi – informuje portal RynekInfrarstruktury.pl Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przyznaje jednak: – Wykonawca spowolnił, zatrzymał prace lub nie mobilizuje się do innych robót, które powinny być realizowane, zgodnie z założeniami harmonogramu. Jak wyjaśnia, chodzi na przykład o budowę przepustów, przebudowę sieci drenarskich, wykopy, nasypy, stabilizacje gruntów.

Obecne zaawansowanie rzeczowe inwestycji jest szacowane przez na poziomie 11%.

Inwestor już wcześniej próbował mobilizować wykonawcę do zwiększenia tempa prac na budowie, jednak bez rezultatów. Firma nie przedstawiła oczekiwanego planu naprawczego. Teraz sprawy zmierzają w kierunku rozwiązania umowy.

– W przypadku dalszego uchylania się wykonawcy od zobowiązań i narastania zwłoki w realizacji robót może to stanowić podstawę do uznania, że kontrakt został przez wykonawcę porzucony, co zgodnie z warunkami kontraktu jest przesłanką umożliwiającą zamawiającemu odstąpienie od umowy – mówi Iwona Mikrut-Purchla. – Trwają przygotowania do odstąpienia od umowy – dodaje.

Ten scenariusz oznacza, że GDDKiA przeprowadzi inwentaryzację wykonanych robót, na podstawie której nastąpi końcowe rozliczenie wykonawcy. W ślad za tym ruszy procedura wyboru nowego wykonawcy, który dokończy inwestycję.
Gdyby szukać obiektywnych przyczyn nierealizowania prac, rzeczniczka GDDKiA wspomina tylko o jednej – to brak zarządcy dróg na poruszanie się pojazdów budowy po drogach publicznych w Dąbrowie Tarnowskiej. – Spowodowało to konieczność wykonania drogi technologicznej na przeważającej części placu budowy, bez czego nie można było rozpocząć innych robót – mówi.

Kontrakt za bardzo niską cenę

Konsorcjum Vistalu i Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych wygrało kontrakt na budowę obwodnicy bardzo niską ceną. Oferta partnerów była najtańsza spośród 20 złożonych propozycji. Opiewała na 79,7 mln zł, podczas gdy budżet zamawiającego wynosił 120,8 mln zł. Trzeba jednak odnotować, że budżet inwestora w tym przypadku nieznacznie przekroczyły tylko dwie oferty.

Co dalej z obwodnicą? – Dalsza realizacja i możliwy termin ukończenia budowy po wznowieniu prac uzależniona jest od wielu okoliczności – mówi Iwona Mikrut-Purchla. – GDDKiA będzie podejmowała wszelkie działania, aby wznowienie robót nastąpiło jak najszybciej, a oddanie drogi do ruchu nastąpiło nie później niż pod koniec 2019 roku.

Nie wiadomo ile czasu zajmie inwentaryzacja, a następnie wybór kolejnego wykonawcy. Za dwa miesiące rozpocznie się zimowa przerwa na budowach, będą więc „dodatkowe” trzy miesiące na ewentualne procedury bez straty dla upływu czasu realizacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS