Jeszcze w tym roku ma być gotowa obwodnica Kędzierzyna Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40. Obecne zaawansowanie inwestycji sięga 90 proc. Niedawno sprawdzono wytrzymałość obiektów inżynierskich.
Obwodnica Kędzierzyna Koźla powstaje w nowym śladzie. Zaczyna się rondem w ciągu DK-40, dalej omija Sławięcice oraz Ujazd, a następnie – tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego – włącza się do DK-40.
Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie drogą jednojezdniową o przekroju 2+1, natomiast od skrzyżowania będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku.
Zadanie, na podstawie umowy o wartości 220 mln zł, realizuje Strabag Infrastruktura Południe. Finał prac spodziewany jest jeszcze w tym roku.
Niedawno przeprowadzone zostały próbne obciążenia obiektów inżynierskich – mostu nad rzeką Kłodnicą, mostu nad Kanałem Gliwickim, wiaduktu w ciągu budowanej obwodnicy i mostu nad rzeką Jaryszówką.
Na potrzeby próbnych obciążeń statycznych wykorzystano sześć samochodów ciężarowych, każdy o wadze 32 ton każdy i maksymalnym nacisku na oś 10 t. Po obciążeniu obiektów dokonane zostały pomiary w zakresie przemieszczeń, ugięć oraz osiadań dla poszczególnych elementów obiektów.
W ramach próby obciążenia dynamicznego sprawdzono własności przęsła obiektu, w tym częstości drgań i współczynnika tłumienia. Do tego celu wykorzystane zostały dwa samochody, które poruszały się w obu kierunkach z różnymi prędkościami.
Obecnie zaawansowanie prac na obwodnicy wynosi 90 proc. Jak poinformował inwestor, na całej długości trasy głównej jest już ułożona warstwa ścieralna. Prowadzone są prace wykończeniowe przy budowie ronda turbinowego na początku obwodnicy, a na rondzie na skrzyżowaniu z DW-426 trwają prace brukarskie. Trwają także prac przy budowie kolejnych trzech rond.
Powstający odcinek będzie kontynuacją obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, powstałej w 2010 roku.