Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Obwodnica Malborka na razie nie powstanie. Potrzeb więcej niż możliwości

| Elżbieta Pałys źródło: RI 06.05.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Obwodnica Malborka na razie nie powstanie. Potrzeb więcej niż możliwości
Fot. Google Maps

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budowa obwodnicy Malborka – gdyby była wpisana do Programu obwodnicowego – stałaby się najdroższym tytułem inwestycyjnym spośród wszystkich zadań. Ale nie tylko dlatego nie przewidziano jej do realizacji w perspektywie do roku 2030.
Niedawno zakończyły się konsultacje projektu Rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Jak mówi nazwa programu, przewidziano w nim realizację 100 obejść miast i miejscowości w ciągu dróg krajowych. Poza tytułową setką kolejne 53 zadania znajdują się na liście rezerwowej. Na żadnej nie ma Malborka.

O przyczyny, dla których obwodnica Malborka nie została ujęta w programie oraz szanse na nową drogę w okolicach tego miasta spytała resort infrastruktury poseł Małgorzata Chmiel. Jak zauważyła, blisko 40-tysięczny Malbork od kilkunastu lat zabiega o budowę trasy omijającej miasto w ciągu DK-22. Przypomniała, że w 2006 r. GDDKiA zleciła przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a rok później do dalszej analiz zarekomendowane zostały dwa warianty, z których ostatecznie wskazano jako preferowany przebieg p północnej stronie miasta.

Na razie budowy obwodnicy nie ma w planach. Najkrócej mówiąc: zapotrzebowanie na tego typu inwestycje są większe niż możliwości. Jeszcze w styczniu wiceminister Rafał Weber mówił w Sejmie, że w kraju mamy zdiagnozowane potrzeby dotyczące budowy 260 obwodnic, „z czego 170 ma autentyczną potrzebę”. – My z tych 170 wyodrębnimy setkę, która będzie w najbliższych latach realizowana – mówił wtedy.

Jedna z najdroższych inwestycji 

W odpowiedzi na interpelację wiceminister wypowiada się w podobnym tonie: – Z uwagi na ograniczenia finansowe oraz możliwości rynku wykonawczego nie jest możliwa równoczesna realizacja wszystkich zgłaszanych potrzeb – stwierdza. Dodaje jednocześnie: – Budowa obwodnicy Malborka w ciągu dróg krajowych 22 oraz 55, o długości ponad 20 kilometrów stałaby się najdroższym tytułem inwestycyjnym wśród zidentyfikowanych zadań, o wartości przekraczającej koszty pozostałych inwestycji.

Przedstawiciel resortu wyjaśnia, że wybór zadań do programu uwzględniał m.in. kwestie związane z jak najlepszym rozwiązaniem problemów na drogach krajowych, tam, gdzie jest największe zagrożenie utratą płynności. Brano także pod uwagę kwestie bezpieczeństwa ruchu, spójności sieci drogowej i aspekty społeczne.

„W trakcie prac analitycznych stwierdzono, że realizacja wspomnianej inwestycji nie poprawiłaby w sposób znaczący przepustowości ulic w mieście, gdyż ruch tranzytowy stanowi część natężenia na drodze krajowej 22. Należałoby się także liczyć z potencjalnymi kosztami dla samorządu, wynikającymi z przejęcia istniejącej infrastruktury drogowej wraz z mostami na rzece Nogat” – mówi przedstawiciel resortu (na podstawie tzw. przepisów kaskadowych po wybudowaniu nowego przebiegu drogi krajowej, tzw. starodroże trafia do zarządcy niższej kategorii drogi).

Duże zapotrzebowanie, trudny wybór

Rafał Weber tłumaczy jednocześnie, że „resort infrastruktury nie występuje przeciwko konieczności realizacji inwestycji, które w znaczący sposób przyczyniają się do poprawy infrastruktury drogowej w Polsce. Niemniej jednak, trzeba pamiętać, że z uwagi na ogromne zapotrzebowanie na inwestycje dotyczące obwodnic w skali całego kraju, resort musi kierować się szeregiem obiektywnych czynników przy wyborze zadań zarekomendowanych do realizacji w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030”.

Jak wynika z informacji resortu, w czasie prac nad programem obwodnicowym, w ciągu trasy DK-22 zidentyfikowano poważne ograniczenia na terenie Starogardu Gdańskiego, Strzelec Krajeńskich, Człuchowa, Rusinowa, Szwecji oraz Wałcza.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5