Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Piła,Wielkopolska

Obwodnica Piły i Ujścia sukcesem postrzeganym z rezerwą

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.06.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Obwodnica Piły i Ujścia sukcesem postrzeganym z rezerwą
fot. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Piła
Wielkopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Już minęła dekada od podjęcia starań o budowę obwodnicy Piły i Ujścia. Właśnie niedawno wskazano rekomendowany wariant jej przebiegu. – Za wcześnie na ogłaszanie sukcesu – uważa Roman Wrotecki, burmistrz Ujścia. – Obwodnica nie jest jeszcze przesądzona – podkreśla, przypominając, że na razie zebrała się Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). – I właśnie to, że się ona w ogóle spotkała jest już sporym sukcesem – zauważa włodarz Ujścia.
Blisko 22,5-kilometrowa obwodnica jest jednym z projektów inwestycyjnych w ciągu planowanej drogi ekspresowej S11. Od lat na rzecz tej inwestycji działa stowarzyszenie „Droga S11”, skupiające wszystkie samorządy na trasie łączącej Pomorze Środkowe ze Śląskiem. Rzecznikiem inwestycji był też parlamentarny Zespół do spraw budowy drogi ekspresowej S11. W efekcie tych starań udało się ją wpisać do Programu Budowy Dróg Krajowych 2014 – 2023. Większość projektów na S11 ma jednak dość odległe terminy realizacji.

Wielkopolska przypomina o S11

Przełom w projekcie odcinka Piła – Ujście poprzedził protest samorządowców i lokalnych społeczności przypominający o potrzebie budowy S11. To nie pierwsze takie wystąpienie. Tym razem uczestnicy protestu blokowali ruch na miejskiej obwodnicy Piły spacerując po przejściach dla pieszych. – Miasto przed laty wybudowało „tymczasową” obwodnicę, która okala tereny Piły. Dzięki temu udało się wyprowadzić ten najcięższy i największy ruch poza miasto. Jednak standard tej drogi, brak zjazdów, liczne skrzyżowania powodują tam korki, szczególnie w godzinach szczytu i w sezonach letnich – opisuje sytuację Piotr Głowski, prezydent Piły.

Planowana S11 ma szczególne znaczenie dla całej Wielkopolski. Jej przebieg na terenie tego regionu jest często określany kręgosłupem komunikacyjnym województwa, ponieważ łączy południowy i północny jego skraj. Tutaj też szczególnie potrzebne na szlaku S11 są obejścia miast.

Obwodnica w akceptowalnym wariancie

Dokumentację obwodnicy Piła – Ujście KOPI rozpatrywała pod koniec maja. – Jeśli więc po jedenastu latach spotykają się projektanci i osoby decyzyjne, to trzeba zadać pytanie co stanęło na przeszkodzie, że do tego nie doszło kilka lat wcześniej – uważa Roman Wrotecki. – Prawdą jest, że w 2014 roku został negatywnie zaopiniowany wariant, który przebiegał obok największego w Ujściu osiedla o zabudowie wielorodzinnej oraz osiedla o zabudowie jednorodzinnej – przyznaje burmistrz gminy medialnie obarczonej winą za zastopowanie przygotowań inwestycji.

Wówczas wskazywany preferowany przebieg dodatkowo przecinał miejscowość Ługi Ujskie, a ponadto wiązał się z koniecznością wyburzenia wielu budynków mieszkalnych. – Społecznie więc był to wariant nieakceptowalny. Obwodnica bowiem nie powinna być budowana tylko i wyłącznie z myślą o użytkownikach. Oni przejadą i pojadą dalej, natomiast pozostają ludzie tu żyjący – argumentuje Wrotecki. Zaznacza przy tym, że wtedy nie szefował gminie, ale na miejscu swojego poprzednika również nie poparłby takiego przebiegu.

– Projektanci i zespół opracowujący projekt, a także uczestniczący w pracach środowiskowych przedstawiciele Uniwersytetu Adama Mickiewicza z Piły wykonali dobrą pracę. Szósta wersja przebiegu korytarza drogi, która została zaakceptowana, jest korzystna dla Piły i Ujścia, bowiem w niewielkim stopniu narusza istniejącą już infrastrukturę; praktycznie nie ma wyburzeń i nie ma terenów mieszkaniowych, które byłyby w ścisłym oddziaływaniu – podsumowuje prezydent Głowski.

Roman Wrotecki również podkreśla, że obecnie wskazany wariant obwodnicy jest tym jedynym akceptowalnym przez mieszkańców nie tylko Ujścia, ale również takich przyległych do miasta miejscowości jak: Chrustowo, Nowa Wieś Ujska, Ługi Ujskie i Byszki.

Ujście odetchnie, ale nie do końca z oczekiwaniami

– Obwodnica nie wyprowadzi całego ruchu z miasta – ubolewa burmistrz Wrotecki. Problem polega na tym, że droga krajowa nr 11 krzyżuje się w mieście z drogą wojewódzką nr 182. Obwodnica pokieruje ruch na Poznań, natomiast ruch z drogi wojewódzkiej dalej będzie przechodził przez miasto i przez mosty, których stan techniczny jest fatalny. Sytuację rozwiązałaby budowa 3,5-kilometrowego odejścia drogi nr 182. Burmistrz jednak nie ma złudzeń co do możliwości realizacji takiej inwestycji przez Urząd Marszałkowski.

W sezonie letnim przez Ujście przejeżdża od 12 do 14 tys. pojazdów w ciągu doby. – Myślę, że ok. 75 proc. tego ruchu przejmie obwodnica – prognozuje burmistrz. Ale równocześnie zastrzega, że gdy ona powstanie to nie ma żadnych wątpliwości, że poziom uzyskanej komunikacyjnej poprawy miasto odczuje bardzo wyraźnie.

Palące terminy

Rok 2019 na dzisiaj jest tym terminem, o którym się mówi, że mógłby odbyć się przetarg na realizację w formule projektuj – buduj. Burmistrz Ujścia zwraca uwagę, że po podpisaniu protokołu KOPI, co ma nastąpić najdalej za dwa miesiące, a więc po uwzględnieniu w dokumentacji poprawek zgłoszonych na KOPI, pozostaje nieco ponad rok na uzyskanie decyzji środowiskowej. Obecnie wskazywany termin oddania obwodnicy do użytku to 2024 rok..

– Trzeba być realistą – przestrzega burmistrz mając na myśli potencjalne przeszkody w przygotowaniach projektu. – Każdy rok spóźnienia oznacza kończące się środki zewnętrzne. Nie znamy jeszcze założeń budżetu unijnego na następną perspektywę, mamy też skomplikowaną sytuację w UE oraz tę w kraju jeśli chodzi o kierunek europejski. Nie będzie więc łatwo jeśli nie skorzystamy z unijnych środków, jakie w tej chwili są do naszej dyspozycji, czyli jeśli budowa nie zacznie się najdalej w 2021 roku – przewiduje burmistrz.

S11 potrzebna wielu regionom

S11 będzie mierzyć blisko 600 km. Ekspresowa droga Kołobrzeg – Pyrzowice w dużej części zostanie poprowadzona śladem obecnej drogi krajowej nr 11, przecinając województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie. Rząd na to zadanie planuje łącznie wydać 1,83 mld zł.

Droga S11 na północnym przebiegu stworzy warunki turystycznego rozwoju nadmorskich miejscowości, natomiast na Śląsku i w Wielkopolsce przyczyni się do pobudzenia rozwoju gospodarczego i usprawnienia transportu dla przemysłu i rolnictwa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS