Mieszkańcy Suwałk chcieliby jak najszybciej korzystać z obwodnicy swojego miasta. Choć termin ukończenia przypada dopiero na wiosnę, wiedząc, że prace na budowie przebiegają sprawnie, prezydent Suwałk zwrócił się do GDDKiA z prośbą o uruchomienie przejezdności jeszcze w tym roku. Inwestor nie złożył takiej obietnicy.
Budowana obwodnica Suwałk to 13-kilometrowa trasa w ciągu drogi S61, tzw. Via Baltiki. Ma połączyć istniejącą obwodnicę Augustowa (na węźle Suwałki Południe, dawniej Lotnisko) z drogą krajową nr 8 Suwałki – Budzisko. Jej wykonawcą jest Budimex, który kontrakt zawarty we wrześniu 2015 roku musi zakończyć do końca marca 2019 roku.
Obecnie droga jest zrealizowana w ok. 95 proc. To dało nadzieję mieszkańcom, ze może jeszcze w tym roku, na kilka miesięcy przed terminem, mogliby zacząć korzystać z nowej drogi.
Prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz zwrócił się z takim apelem do GDDKiA w Białymstoku. Odwołał się do przykładu odcinka S8 Poręba – Ostrów Mazowiecka, czy Mężenin – Jeżewo, gdzie ruch, z ograniczeniami prędkości został wpuszczony, a wykonawca niezależnie od tego kontynuuje prace.
Dyrektor GDDKiA w Białymstoku, Wojciech Bożuchowski, odnosząc się do apelu prezydenta nie złożył jednak takiej obietnicy. „Oddanie do ruchu obwodnicy Suwałk nastąpi niezwłocznie po ukończeniu wszystkich koniecznych robót budowlanych i uzyskaniu koniecznych decyzji administracyjnych umożliwiających użytkowanie obwodnicy Suwałk” – napisał dodając, że obecnie warunki atmosferyczne nie pozwalają na przyspieszenie prac koniecznych do wydania decyzji pozwalającej na użytkowanie drogi.
Przyznał jednak, że budowa obwodnicy jest bliska ukończenia, a możliwość skrócenia terminu oddania drogi do użytkowania jest na bieżąco monitorowana i uzgadniana z wykonawcą. Stwierdził, że jeśli taka możliwość będzie, odpowiednie decyzje zostaną podjęte.
Odpowiedzialny za inwestycję Budimex, kilka dni temu poinformował o ukończeniu przed terminem fragmentu obwodnicy Olsztyna. Wcześniej przed czasem oddawał także inne inwestycje, w tym choćby obwodnice Kępna, Gniezna czy Jarocina.
Obwodnica Suwałk będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny i drogi serwisowe. Będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego.