Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Od 2020 roku nowa jakość zarządzania ruchem

| ep źródło: GDDDKiA/ RI 31.01.2018

PARTNERZY DZIAŁU


 

Od 2020 roku nowa jakość zarządzania ruchem
fot. Sicherlich, commons.wikimedia.org, CCA

Zobacz więcej na temat:

TEN-T
Drogi krajowe
ITS
KSZR

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Już za trzy lata na drogach krajowych będzie funkcjonował Krajowy System Zarządzania Ruchem. W pierwszym etapie obejmie 1 100 km. System teleinformatyczny będzie pomagał kierowcom m.in. w sprawnym przemieszczaniu się, a zarządcy w koordynacji remontów i egzekwowania standardów utrzymania. Właśnie podpisano umowę z firmą, która pomoże go wdrożyć.
GDDKiA zawarła umowę z amerykańsko-brytyjskim konsorcjum firm Halcrow Group Limited i CH2MHILL Engineers Inc./Jacobs. Kontrakt dotyczy realizacji projektu i podstaw Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem oraz późniejszego wsparcia przy wyborze kolejnych wykonawców elementów wdrożeniowych systemu oraz nadzoru nad nim. W tym roku mają ruszyć przetargi na wdrożenie projektu KSZRD na Sieci TEN-T Etap1.

Projekt jest wart 144 mln euro, tj. ok. 650 mln zł. Unia dofinansuje 85% tej kwoty – pieniądze będą pochodziły z instrumentu CEF. System KSZR, według zapowiedzi GDDKiA, ma być gotowy do końca 2020 roku.

W ramach podpisanego kontraktu, poprzedzonego dialogiem technicznym, wykonawca pomoże szczegółowo zaprojektować poszczególne komponenty systemu w tym oprogramowanie centralne, infrastrukturę przydrożną, centra zarządzania ruchem i inne punkty dostępu do usług ITS. Potem będzie wspierał GDDKiA w nadzorze nad realizacją zaprojektowanych elementów, czyli regionalnych projektów wdrożeniowych ITS na obszarze 7 oddziałów GDDKiA (w 1 etapie system obejmie 1100 km dróg). Wykonawca będzie również nadzorował realizację zaprojektowanego systemu centralnego, w tym aplikacji i usług ITS przygotowanych do wykorzystywania na całej sieci dróg krajowych w ramach „Centralnego Projektu Wdrożeniowego”.

 
fot. GDDKiA
Jak podaje GDDKiA, do wykonawcy będzie również należało przeprowadzanie testów integracyjnych mających na celu potwierdzenie czy uzyskana jest wymagana interoperacyjność pomiędzy elementami systemu zrealizowanymi przez wielu różnych wykonawców – w sumie planowanych jest około 15 postępowań przetargowych na wdrożenia z utrzymaniem i nadzory. W zamyśle inwestora ma to wspierać mniejsze firmy z branży ITS i przeciwdziałać zmonopolizowaniu usługi.
System ma być gotowy do końca 2020 roku. Po fazie jego wdrożenia, tj. od 31 grudnia 2020 roku, przez kolejne trzy lata konsorcjum firm Halcrow Group Limited i CH2MHILL Engineers Inc./Jacobs będzie czuwać nad prawidłowym utrzymaniem, konserwacją i eksploatacją systemu, wspierając tym samym GDDKiA w egzekwowaniu wymaganych standardów jakości pracy systemu.

Dzięki wdrożeniu KSZR przebiegająca przez Polskę transeuropejska sieć drogowa będzie objęta jednolitym i zintegrowanym systemem ITS.

Architektura KSZR była wypracowywana w oparciu o europejski wzorzec FRAME. To umożliwiło uruchomienie wielu wdrożeń komponentów ITS np. w ramach realizowanych inwestycji drogowych, oraz odpowiednie przygotowanie się na współdzielenie danych np. z Krajowego Systemu Poboru Opłat, danych policyjnych, straży pożarnej, czy systemu powiadamiania ratunkowego w celu uniknięcia dublowania urządzeń zbierających podobnie informacje.

Jak zapewnia inwestor, system KSZR będzie wspierał przede wszystkim użytkowników dróg – ma ostrzegać przed utrudnieniami, informować o warunkach ruchu, dynamicznie wyznaczać objazdy, czy wskazywać optymalną prędkość.
Poinformuje także o zajętości miejsc parkingowych na MOP-ach. Docelowo KSZR będzie gotowy na C-ITS i bezpośrednią komunikację infrastruktura-pojazdy – informuje GDDKiA.

Inwestor zamierza także wykorzystywać system KSZR w egzekwowaniu odpowiedniego standardu utrzymania dróg. System ma także zapewnić narzędzia do koordynacji prac wykonawców remontów i innych prac utrzymaniowych. Wyposaży również zarządcę sieci dróg krajowych w narzędzia do skuteczniejszego ewidencjonowania i zarządzania majątkiem.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5