Na piątek 30 listopada zaplanowane jest oddanie do ruchu drugiej jezdni drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłami Zielona Góra Północ i Niedoradz. Komfort jazdy poprawi się na odcinku 13,3 km. To nie koniec dobrych wieści. Jeszcze w tym roku kierowcy pojadą dwiema jezdniami także na odcinku Od Niedoradza do Nowej Soli.
W ramach inwestycji powstała wschodnia jezdnia drogi na odcinku ponad 13 km. Obiekty inżynierskie na tym odcinku powstały w ramach realizacji pierwszej jezdni. Wykonawca wymienił także nawierzchnię na istniejącej jezdni i dostosował ją do ruchu jednokierunkowego – do tej pory była to jedyna jezdnia, a kierowcy jeździli nią w obu kierunkach.
Zadaniem wykonawcy była także m.in. przebudowa węzłów Zielona Góra Północ, Zielona Góra Południe i Niedoradz, budowa i przebudowa odwodnienia drogi, budowa przepustów, urządzeń bezpieczeństwa ruchu i urządzeń ochrony środowiska.
– Istotnym elementem, szczególnie dla mieszkańców Zielonej Góry, jest budowa „łącznika” wchodząca w zakres zadania. Chodzi o ok. 1,5 km odcinek drogi łączący węzeł Zielona Góra Północ na S3 z rondem na drodze 282 (ul. Szosa Kisielińska) na wysokości Osiedla Pomorskiego we wschodniej części miasta – mówi Anna Jakubowska, rzecznik prasowa GDDKiA w Zielonej Górze. Jak podaje, koszt jego budowy pokryły po połowie miasto Zielona Góra i GDDKiA, natomiast włączenie do drogi S3 sfinansowała GDDKiA, a budowę ronda na Szosie Kisielińskiej – miasto.
Koszt wszystkich prac związanych z drugą jezdnią S3 Zielona Góra – Niedoradz to 211 mln zł.
To przedostatni odcinek S3 realizowany na terenie województwa lubuskiego, a dobra wiadomość jest taka, że jeszcze w tym roku kierowcy pojadą dwiema jezdniami przez całe Lubuskie.
– Jeszcze w tym roku planowany jest do oddania kierowcom ostatni fragment S3 w województwie lubuskim, na którym powstaje druga jezdnia, tj. od węzła Niedoradz do węzła Nowa Sól Południe o długości ponad 17 km – zapowiada GDDKiA w Zielonej Górze.
Oznacza to, że niemal pełną ekspresówką będzie można przejechać od Szczecina – przez całe województwo zachodniopomorskie i lubuskie i sporą część Dolnego Śląska aż do Bolkowa. Wyjątkiem na terenie lubuskiego będzie most na Odrze w Cigacicach – jego budowa mogła ruszyć dopiero po oddaniu do ruchu nowego obiektu dla pierwszej jezdni, stąd ma być gotowy w drugiej połowie 2019 roku.
W budowie pozostaje także realizowany przez konsorcjum na czele z Salini odcinek Kaźmierzów – Lubin Północ. Droga o długości 14,5 km jest w budowie od grudnia 2014 roku, ale jej realizacja opóźnia się. Jeszcze na początku tego roku wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz szacował, że inwestycja będzie gotowa z końcem marca 2019 roku.
Dwa ostatnie południowe odcinki trójki od Bolkowa do granicy z Czechami mają już wykonawców. Są w fazie projektowania.
Na północy w realizacji jest ponad 40 km drogi S3 między Szczecinem a Świnoujściem – to odcinki Brzozowo – Miękowo i Miękowo – Rzęśnica. W przygotowaniu jest trasa między Świnoujściem a Troszynem (35 km).