Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Odcinki S5 i S7 udostępnione. Które drogi czekają na otwarcie jeszcze przed końcem roku?

| Magdalena Romanowska źródło: Rynek Infrastruktury 19.12.2019

PARTNERZY DZIAŁU


 

Odcinki S5 i S7 udostępnione. Które drogi czekają na otwarcie jeszcze przed końcem roku?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jeszcze we wrześniu GDDKiA informowała o planach oddania 318 km dróg do końca 2019 roku, co dałoby razem 462 km udostępnionych kierowcom w 2019 roku. Do tej pory udało się udostępnić między innymi 50 km trasy S5 Poznań – Wrocław, fragment S6 z Koszalina do Sianowa oraz fragmenty S7. Dzięki temu z zapowiadanych 318 km zostało już „tylko” ponad 100 km.
W planach jest otwarcie autostrady A1 Obwodnicy Częstochowy. Zgodnie z pierwotnym kontraktem budowa obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 została powierzona włoskiej firmie Salini Polska. Zadanie zostało jednak porzucone przez tego wykonawcę, a nowy, zawarty 29 lipca br., kontrakt przewiduje dokończenie prac przez konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe, Budimex i Budpol. W momencie przejęcia placu budowy zaawansowanie prac wynosiło ok. 50 proc. W wiadomościach podawanych pod koniec listopada br. informowano o zaawansowaniu na poziomie 90 proc. na odcinku między węzłami Rząsawa i Blachownia. Niedawno pisaliśmy o znaczeniu ukończenia tej inwestycji dla mieszkańców Częstochowy.

Na przedświąteczną inaugurację czeka również 13 km drogi ekspresowej S17 z Warszawy do Lublina. Inwestycja ta jest podzielona na trzy fragmenty realizacyjne, których łączna długość to ok. 37 km, a wartość całego przedsięwzięcia to ponad 1,2 mld zł, z czego ponad 0,6 mld zł pokryło unijne dofinansowanie. Za realizację pierwszego fragmentu trasy odpowiada konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Kontrakt przewiduje budowę 15,015 trasy o kategorii S między węzłem Lubelska (bez węzła) do początku obwodnicy Kołbieli. Drugi odcinek realizacyjny stanowi trasę obwodową dla Kołbieli. Za jego wykonanie odpowiada to samo konsorcjum co w przypadku trasy od węzła Lubelska do Kołbieli. Kontrakt przewiduje budowę lub przebudowę ok. 40 km dróg różnego typu, w tym budowę 8,7-kilometrowej drogi obwodowej o klasie S. Trzeci z odcinków realizuje firma Budimex. Jest to 13,015 km trasy między Kołbielą a Garwolinem.

O trasie S7 Lubień – Naprawa wypowiedział się niedawno minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Zgodnie z wypowiedzią ministra do końca roku ma być oddana jedna nitka ekspresówki Lubień – Naprawa. Dwie jezdnie mają być włączone w przyszłym roku. Koszt inwestycji to ponad 521,5 mln zł. Za jej realizację odpowiada polsko-ukraińskie konsorcjum na czele z IDS-Bud. Na płynny przejazd S7 w stronę Tatr trzeba będzie poczekać do 2020-2021 roku, kiedy zakończy się udostępniony podziemny tunel, którego budowa znacznie się opóźniła.

Ważnym projektem sfinalizowanym jeszcze przed Bożym Narodzeniem będzie obwodnica Góry Kalwarii. Prace nad nim trwają od 2016 roku. Na budowę 9 km z trzema węzłami drogowymi i kilkunastoma wiaduktami wyznaczono aż 3,5-letni termin. W marcu pojawiły się wątpliwości co do terminowego ukończenia drogi, ponieważ od umowy odstąpił jeden z wykonawców, firma Planeta. Prace przejął lider konsorcjum, czyli Intercor z województwa śląskiego. Według ostatnich informacji, ruch na nowo wybudowaną obwodnicę ma zostać wpuszczony 30 grudnia 2019 roku.

Nie uda się natomiast udostępnić obwodnicy Wałcza w ciągu S10. Droga ta miała być planowo ukończona w maju 2018 roku, jednak uniemożliwiły to kłopoty z firmą Energopol Szczecin. Jeszcze we wrześniu droga znajdowała się na liście GDDKiA planowanych do udostępnienia odcinków, ale ostatecznie dopiero w grudniu ogłoszono przetarg na część robót wykończeniowych.

Sytuacja na obwodnicy Wałcza wpisuje się w smutną tendencję, jaka panowała w mijającym roku na drogach. Zerwano kilkanaście kontraktów z wykonawcami, zarówno z tymi zagranicznymi (Salini, wykonawca S3 Kaźmierzów − Lubin Północ czy Impresa Pizzarotti, wykonawca S5 Białe Błota − Szubin) jak i polskimi (Energopol Szczecin). Zerwane kontrakty miały związek z wprowadzoną niedawno waloryzacją kontraktów, a także rosnące (od 2015 roku) ceny towarów budowlanych.

Mimo problemów z wykonawcami, jeśli uda się domknąć wspomniane 100 km, GDDKiA udostępniłaby łącznie około 430 km dwujezdniowych tras szybkiego ruchu. Byłby to drugi wynik od czasu roku Euro 2012, w którym oddano łącznie ponad 570 km dróg ekspresowych i autostrad.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5