Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Oddawanymi drogami na razie bez opłat. Aż do nowego systemu e-myta

| Elżbieta Pałys źródło: RI 24.04.2019

 

Oddawanymi drogami na razie bez opłat. Aż do nowego systemu e-myta
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dopóki nie powstanie nowy system poboru opłat drogowych, oddawanymi odcinkami dróg szybkiego ruchu kierowcy będą jeździć za darmo. Nie opłaca się rozbudowywać infrastruktury, która wkrótce ma nie być potrzebna.
Sieć dróg krajowych, na których pobierana jest opłata w ramach systemu viaTOLL liczy obecnie 3 660 km. Zaczynając od lipca 2011 roku kiedy opłaty dla pojazdów o masie powyżej 3,5 t wprowadzono na drogach o długości 1,5 tys. km sukcesywnie do systemu włączane były kolejne nowe wybudowane odcinki.

Ostatnie rozszerzenie sieci miało miejsce w lipcu 2017 roku. Mimo że tylko w tym roku ma przybyć blisko 500 km nowych dróg, kolejne na razie nie jest planowane. Ma to związek z innymi planami resortu infrastruktury.

Ma być nowy system

– Przejęcie Krajowego Systemu Poboru Opłat w listopadzie 2018 r. przez Generalnego Inspektora Transportu Drogowego w dotychczasowej formie miało na celu uruchomienie efektywnych działań zmierzających do opracowania do 2021 roku nowego systemu poboru opłat – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. – Do czasu jego uruchomienia nie są planowane istotne zmiany w funkcjonowaniu obecnego systemu, w tym dotyczące sieci dróg objętej obowiązkiem uiszczenia opłaty za przejazd – dodaje.

Mówiąc w uproszczeniu, resort przekalkulował, że nie opłaca się tego robić.

Jak tłumaczy rzecznik, każdorazowe rozszerzenie systemu poboru opłat wymaga m.in. notyfikacji w Komisji Europejskiej. Trzeba to zrobić na co najmniej 6 miesięcy przed rozpoczęciem poboru opłat. Należy też oczywiście zmienić stosowne rozporządzenie.

– Dodatkowo konieczna byłaby rozbudowa systemu poboru opłat o konieczne elementy infrastruktury przydrożnej, co wiąże się z wyłonieniem wykonawcy realizującego tę usługę oraz z określeniem lokalizacji i zagospodarowania terenu dla planowanej konstrukcji, sprawdzeniem warunków gruntowych, przeprowadzeniem niezbędnych badań geotechnicznych oraz wszelkich uzgodnień i uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń. Proces ten jest szacowany na co najmniej kilka miesięcy – wyjaśnia rzecznik resortu infrastruktury.

Rozszerzenie nieekonomiczne

Ministerstwo planuje natomiast, że nowy KSPO ma zostać wdrożony i uruchomiony przed 2021 rokiem. – Zatem obecny system w rozszerzonej formie funkcjonowałby zaledwie przez kilka miesięcy – mówi Szymon Huptyś.

Jak informowano wcześniej, prawdopodobnie będzie oparty na technologii satelitarnej, co oznacza, że nie będzie konieczna tak duża liczba bramownic jak obecnie. – Rozszerzenie KSPO i montaż dodatkowych bramownic powodowałby, że w ujęciu średniookresowym przychody z tytułu poboru opłat okazałyby się niższe niż koszty poniesione na inwestycje w infrastrukturę przydrożną – stwierdza przedstawiciel resortu.

System viaTOLL przynosi do Krajowego Funduszu Drogowego średnio ponad 5 mln zł dziennie. Budowano go z myślą, że będzie obsługiwał ponad 7 tys. km dróg.

Za dotychczasowe rozszerzenia systemu odpowiadał poprzedni operator systemu – firma Kapsch. Zgodnie z obowiązującą wówczas umową, infrastruktura musiała być gotowa na pobieranie myta w ciągu 16 tygodni od decyzji o rozszerzeniu sieci dróg płatnych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5