Miasto powraca do planów przedłużenia ul. Wilczyńskiego do al. Warszawskiej. Koncepcja znana jest od lat, jednak do tej porty brakowało funduszy aby ją zrealizować. Pomóc ma Fundusz Odbudowy. Dobudowa kilkuset metrów drogi, pozwoliłaby odkorkować dwie główne ulice prowadzące do osiedli Jaroty i Os. Generałów.
Nowa ulica łącząca Osiedle Generałów z al. Warszawską miałaby odciążyć ulice łączące centrum miasta z południowymi dzielnicami. Obecnie kierowcy muszą korzystać z al. Sikorskiego. Z kolei ci, którzy kierują się na Warszawę, nadrabiają drogi jadąc przez ul. Tuwima lub przez Bartąg.
Wszystko wskazuje na to, miasto zrobi ukłon w stronę zmotoryzowanych i wybuduje w przyszłości kilkusetmetrowy łącznik. Obecnie teren jest nieużytkiem i należy do Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Miasto chciałoby poprowadzić nową drogę przez teren leżący wzdłuż ul. Kalinowskiego i znaleźć ujście w okolicach znajdującej się tam stacji paliw.
Ulica nie będzie zbyt długa – ma mieć 4 kilometry i dwie jezdnie. Już w 2015 roku szacowano koszt budowy na co najmniej 200 mln zł. Jednak z punktu widzenia i wykonawców, i budowniczych, nie będzie to inwestycja łatwa. Wszystko przez dwa ponad 200-metrowe mosty, które trzeba będzie wybudować nad rzeką Łyną oraz nad cennym przyrodniczo trzcinowiskiem.
Aby wybudować drogę, Olsztyn musi być właścicielem terenów, po których będzie przebiegała. W działaniach pomaga specustawa drogowa, która pozwala przejąć tereny od obecnych właścicieli, którym w zamian wypłacane są odszkodowania. Miasto najpierw musiało podzielić teren na części by wnieść o przejęcie Zezwoleniem na Realizację Inwestycji Drogowej terenów przy al. Warszawskiej, które należą do uniwersytetu. Teren zabezpieczono i prowadzony jest kolejny krok.
– Wciąż myślimy o przedłużeniu ul. Wilczyńskiego do al. Warszawskiej, bo ma ona ogromne znaczenie dla układu komunikacyjnego w Olsztynie. Liczymy, że uda nam się pozyskać środki na połączenie ul. Wilczyńskiego z al. Warszawską z zewnętrznych źródeł. W tej sprawie złożyliśmy już wniosek o dofinansowanie w ramach Funduszu Odbudowy – mówi w lokalnych mediach Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Warto przypomnieć, że ul. Wilczyńskiego w przyszłości przejdzie duże zmiany w związku z planowaną budową linii tramwajowej. W ramach projektów rezerwowych miasto chciałoby wybudować tory łączące pierwszą i drugą linię, a przede wszystkim obsłużyć duże osiedle mieszkaniowe. Wydłużenie ul. Wilczyńskiego do al. Warszawskiej rodzi także pytania o sens wybudowania odcinka linii tramwajowej do studenckiego Kortowa wzdłuż ul. Tuwima. Autobus, korzystający z planowanego łącznika drogowego, zaoferuje bardzo krótki czas przejazdu.
W ramach Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Polska będzie miała do dyspozycji około 57 mld euro na dotacje i pożyczki. Warto podkreślić, że Polska jednym z największych beneficjantów budżetu unijnego na lata 2021-2027 oraz Funduszu Odbudowy. Każdy kraj członkowski będzie musiał przygotować Krajowy Plan Odbudowy. To on będzie podstawą sięgnięcia po środki z Funduszu Odbudowy. Wsparcie z tego Funduszu państwa otrzymają w momencie, kiedy wskażą konkretne inwestycje, dzięki którym będą mogły powrócić na ścieżkę rozwoju, lub też zreformować się w dziewięciu obszarach takich jak m.in. zdrowie, transformacja energetyczna, innowacyjność czy edukacja.