Plany przedłużenia ul. Wilczyńskiego do al. Warszawskiej znane są od dawna. Dobudowa kilkuset metrów drogi, pozwoliłaby odkorkować dwie główne ulice prowadzące do osiedli Jaroty i Os. Generałów. Prezydent miasta podjął już pierwsze decyzje w tej sprawie.
Nowa ulica łącząca Osiedle Generałów z al. Warszawską miałaby odciążyć ulice łączące centrum miasta z południowymi dzielnicami. Obecnie kierowcy muszą korzystać z al. Sikorskiego. Z kolei ci, którzy kierują się na Warszawę, nadrabiają drogi jadąc przez ul. Tuwima lub przez Bartąg.
Wszystko wskazuje na to, miasto zrobi ukłon w stronę zmotoryzowanych i wybuduje w przyszłości kilkusetmetrowy łącznik. Obecnie teren jest nieużytkiem i należy do Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Miasto chciałoby poprowadzić nową drogę przez teren leżący wzdłuż ul. Kalinowskiego i znaleźć ujście w okolicach znajdującej się tam stacji paliw.
Jak wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta, Olsztyn, aby wybudować planowaną drogę, musi być właścicielem terenów, po których będzie przebiegała. W ramach przygotowań miasto rozpoczęło działania w myśl specustawy drogowej, która pozwala przejąć tereny od obecnych właścicieli, którym w zamian wypłacane są odszkodowania.
– Na początek podzielimy cały teren na dwie części i w pierwszej kolejności złożymy wniosek o przejęcie Zezwoleniem na Realizację Inwestycji Drogowej terenów przy al. Warszawskiej, które należą do uniwersytetu. Obecnie określamy jakiej wielkości tereny przejmiemy na początek – tłumaczy Bartoszewicz.
Działania są na razie na wczesnym etapie, stąd miasto ostrożnie wypowiada się w kontekście terminów planowanej inwestycji. – Teraz zabezpieczamy teren. Musimy to zrobić zanim zaczniemy się ubiegać o dofinansowanie – podkreśla Bartoszewicz. Ze wstępnych informacji wynika, że budowa przedłużenia ul. Wilczyńskiego byłaby możliwa dopiero w czasie nowej perspektywy unijnej.
Warto przypomnieć, że ul. Wilczyńskiego w przyszłości przejdzie duże zmiany w związku z planowaną budową linii tramwajowej. W ramach projektów rezerwowych miasto chciałoby wybudować tory łączące pierwszą i drugą linię, a przede wszystkim obsłużyć duże osiedle mieszkaniowe. Wydłużenie ul. Wilczyńskiego do al. Warszawskiej rodzi także pytania o sens wybudowania odcinka linii tramwajowej do studenckiego Kortowa wzdłuż ul. Tuwima. Autobus, korzystający z planowanego łącznika drogowego, zaoferuje bardzo krótki czas przejazdu.