Południowa obwodnica Olsztyna powstaje w dwóch kontraktach. Prace postępują, a najbardziej zaawansowany zakres dostrzegalny jest przy budowie mostów i wiaduktów. GDDKiA chwali się także powstającym nowym mostem nad Łyną w okolicach Bartąga.
Południowa obwodnica Olsztyna budowana jest w ramach dwóch odrębnych umów: na odcinku DK-16 Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe (10 km) oraz S51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe (14,7 km). Wykonawcą robót na pierwszym odcinku obwodnicy jest konsorcjum firm Intercor z Zawiercia oraz Most z Sopotu. Drugie zadanie realizuje Budimex. Co miesiąc na budowie olsztyńskiej obwodnicy południowej zbiera się rada budowy, by podsumować prace i ustalić plan na kolejne dni. Wraz z końcem maja dowiedzieliśmy się, jakie jest zaawansowanie obu kontraktów inwestycji oraz jak prezentują się mosty i wiadukty, których zaawansowanie jest już na dużym poziomie.
Najbardziej zaawansowany pod względem prac jest odcinek Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe (okolice Tomaszkowa). Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, inwestycja jest już na poziomie 70% realizacji. Warto pamiętać też, że umowę dla tego odcinka podpisano wcześniej. Zaawansowanie prac na odcinku Olsztyn Południe – Olsztyn Wschód wynosi z kolei ok. 60%. Największy postęp widać przy budowie mostów i wiaduktów. Dzięki obwodnicy nad rzeką Łyną pojawi się nowa przeprawa – w okolicach Bartąga. Trwa obecnie montaż konstrukcji.
Większość prac, na odcinku konsorcjum firm Intercor z Zawiercia oraz Most z Sopotu, skupiała się w ostatnim czasie na kładzeniu tynków, malowaniu ścian wewnętrznych, układaniu instalacji komputerowych i telefonicznych. Pozostałe roboty skupiły się głównie na zbiornikach retencyjnych. Roboty mostowe wykonywano w ograniczonym zakresie, były to głównie roboty wykończeniowe – schody skarpowe, barierki, balustrady, poręcze oraz odwodnieniowe mostów. Jak podaje Generalna, na budowie obwodnicy Olsztyna przy tym zadaniu pracowało średnio 228 osób, zaangażowanie sprzętu wynosiło zaś 73 sztuki.
Budimex chwali się natomiast zakresem zaawansowania prac. W zakresie robót drogowych wykonano już 47% robót. W większości wykonano już prace przygotowawcze. W dużej części wzmocniono już grunt i wykonano roboty ziemne. Nawierzchnia bitumiczna wylana jest dopiero w 15%. Dużo lepiej jest w zakresie budowy mostów i wiaduktów. Zaawansowanie prace w tej części określa się na 67%. W większości wykonane zostały prace przygotowawcze oraz te związane z budową fundamentów oraz podpór i konstrukcji oporowych. Przed wykonawcą jeszcze budowa ustroi nośnych, odwodnienia oraz wyposażenia – krawężników i balustrad.
Całość inwestycji miała być zakończona w 2018 roku. Konsorcjum Intercor miało wyznaczony termin w czerwcu 2018 roku, zaś Budimex – w październiku. Ulewne deszcze i duża wilgotność w roku ubiegłym sprawiły, że prace nie idą w takim tempie, jak to zakładano wcześniej. Generalna rozpatruje już wnioski obu wykonawców o przedłużenie terminu prac. Firmy wnioskują o 2-3 miesięczne przesunięcia harmonogramu. Wartość prac na obu kontraktach to łącznie 1,4 mld zł.