Poznaliśmy chętnych na przebudowę olsztyńskiej ulicy Pstrowskiego, czyli wylotówki w kierunku Szczytna. Mieszkańcy zyskają także częściowo dobry dojazd do plaży nad jeziorem Skanda, gdyż w planach jest budowa zupełnie nowej ulicy Plażowej. Zastąpi ona dzisiejszą piaszczystą drogę na skraju lasu. Zadanie będzie realizowane z Programu Inwestycji Strategicznych.
Miasto przygotowało 30 mln zł brutto na realizację całej inwestycji. Chętne na wykonanie zamówienia są dwie firmy, których oferty przekroczyły budżet zamawiającego. Najtańszą złożył Unibep z Bielska Podlaskiego za 37,5 mln zł. Nieco droższą ofertę złożyło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal (wykonawca znany m.in. z obecnej inwestycji tramwajowej w mieście) – kontrakt wyceniono na 39,2 mln zł.
Pierwszym elementem zamówienia ogłoszonego przez Olsztyn jest budowa ulicy Plażowej na odcinku od ul. Pstrowskiego do ul. Trylińskiego. Łącznie byłoby to 966 metrów nowego traktu. Obecnie jest to 3,5-metrowa droga piaszczysta, która na początku (przez ok. 350 metrów) przebiega przez las. Mieszkańcy wykorzystują ją, aby dostać się w pobliże plaży nad jeziorem Skanda.
Zgodnie z planami, nowa ulica byłaby drogą asfaltową o szerokości 6 metrów. Po jednej stronie zaprojektowano 2-metrowy chodnik, co ułatwiłoby dojście na plażę także pieszym, oraz 2-metrową – również asfaltową – ścieżkę rowerową. Drogę wyposażono by w odwodnienie oraz oświetlenie, którego obecnie nie posiada. Prędkość projektowa dla drogi wynosi 30 km/h. Trakt maiłby posłużyć za dojazd do Olsztyńskiej Strefy Ekonomicznej od strony ul. Pstrowskiego.
Druga część zadania będzie polegać na przebudowie ulicy Pstrowskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego/Synów Pułku. Ta jedna z ważniejszych ulic Olsztyna – prowadząca w śladzie drogi wojewódzkiej nr 660 – jest już dzisiaj w złym stanie technicznym.
Ulica Pstrowskiego to droga dwujezdniowa (po 7 metrów każda), przedzielona szerokim pasem zieleni. Prace obejmą zatem 619 metrów dwupasmowej jezdni północnej oraz 737 metrów dwupasmowej jezdni południowej. Do zadań wykonawcy będzie należało gruntowne wymienienie asfaltowej konstrukcji ulicy. Będą wybudowane nowe zatoki autobusowe, chodniki i ścieżki rowerowe. Zaplanowano przebudowę sieci wodociągowej, sieci kablowych, oświetlenia ulicznego. Wymieniona będzie także sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ulicą Dworcową. Zachowane zostaną dotychczasowe parametry drogi. W dalszym ciągu ma to być droga przystosowana do prędkości 70 km/h.
Wybór oferty nastąpi po analizie ceny (60 proc.), okresu dodatkowej rękojmi za wady (20 proc.) oraz zgody na przejęcia ryzyka przez wykonawcę (20 proc.). Zaplanowano realizację zadania w ciągu 11 miesięcy. Inwestycja będzie dofinansowana z Polskiego Ładu z Programu Inwestycji Strategicznych. W związku z tym faktem zamawiający zastrzega, że oferta musi zachować ważność do 9 września.