Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Polska

Opłaty na autostradach. Nie ma podstaw do renegocjacji umowy z koncesjonariuszami

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.02.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Opłaty na autostradach. Nie ma podstaw do renegocjacji umowy z koncesjonariuszami
fot. AWSA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koncesjonariusz autostrady ma prawo do swobodnego podnoszenia i obniżania stawek opłat za przejazdy. Ostatnie podwyżki na A2 między Koninem a Nowym Tomyślem, a także stawki opłat na A4 są zgodne z prawem – przyznaje Ministerstwo Infrastruktury. Skoro umowa między Skarbem Państwa a koncesjonariuszem nie została naruszona, nie ma podstaw do jej renegocjacji.
Możliwości (a raczej ich brak) w zakresie wpływu administracji państwowej na wysokość opłat za przejazd koncesyjnymi odcinkami autostrad przedstawił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w odpowiedzi na interpelację poselską. Poseł Paweł Pudłowski pytał w niej m.in. dlaczego tak drogo płacimy za przejazd autostradą A2 na tzw. poznańskim odcinku autostrady A2 oraz na A4 Kraków – Katowice.

Jak przypomniał minister Andrzeja Adamczyk, odnosząc się do niedawnych podwyżek na A2 między nowym Tomyślem a Koninem, stawki opłat ponoszone przez kierowców są ustalane na podstawie umowy koncesyjnej. Umowa wskazuje na jakie cele koncesjonariusz – w tym przypadku Autostrada Wielkopolska – może przeznaczać gromadzone w ten sposób środki (m.in. na utrzymanie, remonty i spłatę kredytów). Ta sama umowy przewiduje, że koncesjonariusz ma prawo do swobodnego podnoszenia i obniżania stawek opłat za przejazd. Zgodnie z nią, koncesjonariuszowi przysługuje także prawo dążenia do maksymalizacji przychodów z eksploatacji.

Wprawdzie zmiana stawek opłat za przejazd wymaga zgody Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, ale… GDDKiA nie ma możliwości zanegowania podwyżek. GDDKiA nie może także odmawiać albo opóźniać udzielenia zgody na zmianę taryfy, jeśli spełnione będą dwa warunki: proponowane stawki opłat nie będą przekraczać maksymalnie skorygowanej stawki opłat przewidzianej w umowie oraz zmiana nie będzie naruszała obowiązujących aktualnie ograniczeń wynikających z rozporządzenia w sprawie opłat za przejazd.

Jak poinformował w odpowiedzi na interpelację minister Adamczyk, obowiązująca stawka jest mniejsza od maksymalnej stawki przewidzianej w umowie z koncesjonariuszem.

„AWSA posiada uprawnienie do zmiany stawki opłat a rolą GDDKiA jest zaopiniowanie takiej zmiany. Wskazać jednak należy, że zarówno Ministerstwo jak i GDDKiA, mimo iż nie podzielają prowadzonej przez spółkę polityki poboru opłat i nie zgadzają się ze sposobem określania przez AWSA stawki maksymalizującej przychód dla pojazdów, nie mają prawnej możliwości jej zablokowania” – napisał minister.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku koncesyjnego odcinka autostrady A4 między Katowicami a Krakowem – działania podejmowane przez Stalexport Autostradę Małopolską w zakresie stawek za przejazd są zgodne z umową koncesyjną.

Minister podkreślił, że nie popiera tej polityki, ale nie ma możliwości prawnej, by blokować decyzje o podwyżkach. Takie próby ze strony Skarbu Państwa oznaczałyby bowiem możliwość roszczeń odszkodowawczych ze strony koncesjonariuszy. Jak podkreślono, w obu przypadkach to podmioty prywatne ponoszą ryzyko ruchu na tych odcinkach.

„Co do zasady działania SAM i AWSA nie naruszają obowiązującego prawa ani nie przekraczają uprawnień wynikających z umów koncesyjnych, tak więc nie zachodzą przesłanki dające podstawy do ich renegocjowania” – podsumowuje minister. Renegocjacja byłaby możliwa tylko wówczas, gdy taka byłaby wola obu stron. Jednostronnie możliwe jest tylko zerwanie umowy, ale to oznaczałoby konieczność wypłaty wysokich odszkodowań.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS