Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Opłaty w transporcie: Użytkownik płaci, ale ile i za co?

| Roman Czubiński źródło: RynekInfrastruktury.pl 15.06.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Opłaty w transporcie: Użytkownik płaci, ale ile i za co?
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

Regulacje
Opłaty drogowe
KIP 2018

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przewaga systemu ViaToll nad winietami polega, między innymi, na większej szczelności – twierdzi jego operator, firma Kapsch. Podczas gdy Generalna Inspekcja Transportu Drogowego planuje rozszerzenie poboru opłat (być może w innej technologii) na kolejne odcinki, przedstawiciele kolei wciąż narzekają na nieproporcjonalne obciążenie stawkami dostępu. Kwestia odpłatności za dostęp do dróg, torów i infrastruktury wodnej była tematem debaty podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej.
Naczelnik Wydziału Transportu w Departamencie Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej Marcin Białek przybliżył zebranym temat pobierania opłat na rzekach i jeziorach. – Opłaty nie są skomplikowane ani wysokie. Musimy je pobierać, by utrzymywać i modernizować szlaki wodne, a także inwestować w ich rozbudowę – przekonywał. Opłaty muszą uiszczać przewoźnicy osób i towarów drogą wodną, a także armatorzy pustych statków, korzystający ze śluz i holujący drewno. Podstawą opłaty jest deklaracja tonażu lub liczby przewożonych osób. – Na tej podstawie jest wydawana decyzja. Opłatę trzeba wnieść po 14 dniach. Wysokość opłat zaczyna się od 12 gr za tonokilometr – poinformował Białek. Relatywnie największa jest opłata za transport pasażerów – iloczyn miejsc na statku i przebytych kilometrów. Zdaniem przedstawiciela resortu infrastruktura wodna w Polsce jest jeszcze za mało rozwinięta, by można było zrezygnować z odpłatności śluzowania.

ViaToll: jaka część trafia do budżetu państwa?

Znacznie częściej publicznie dyskutowana jest wysokość i metody poboru opłat za korzystanie z dróg. – Wszyscy chcielibyśmy, żeby utrzymanie i budowa infrastruktury była finansowana z podatków, bo jako użytkownicy nic wtedy nie płacimy. To błąd! Opłata od użytkownika jest znacznie bardziej sprawiedliwa i korzystna – przekonywała Ewa Wolniewicz-Warska z Kapsch Telematic Services. Jak uzasadniła, użytkownikami są nie tylko polscy podatnicy. – Ponad 40% użytkowników ViaToll to podatnicy zagraniczni. Dzięki naszemu systemowi poboru opłat te 40% już nie obciąża polskiego podatnika. To bardziej racjonalne i uczciwe: użytkownik płaci za tyle, ile wykorzystuje. W dodatku opłata zależy od odległości i klasy wagowej i emisyjnej pojazdu – stwierdziła.

Kapsch jest twórcą systemu ViaToll i jego operatorem od 7 lat. – Według stanu na początek lipca wpływy do KFD wyniosły 10 mld zł, a koszty operacyjne systemu – ok. 15%. 85% odprowadzamy więc do budżetu państwa. Przedsięwzięcie jest więc dla Polski zdecydowanie opłacalne – podkreśliła przedstawicielka firmy. Jak dodała, rozbieżności w porównaniu z szacunkami Ministerstwa Infrastruktury wynikają z przyjęcia odmiennej metodologii.

– Również stawka ViaToll jest na najniższym poziomie w porównaniu z tymi w innych krajach europejskich. Na Węgrzech są one prawie pięciokrotnie wyższe – kontynuowała Wolniewicz-Warska. Jak dodała, tego rodzaju systemy mogą oddziaływać „wychowawczo” na użytkowników. – Jak obserwujemy, zmieniła się struktura klas czystości spalin pojazdów. Dawniej dominowały samochody z normami Euro 1, 2 i 3, teraz to głównie silniki spełniające normę Euro 5 – poinformowała. Podkreśliła też gwarancję małej liczby naruszeń dzięki technologii radiowej, zapewniającej najwyższy poziom szczelności systemu. – W przypadku winiet trudność kontroli rośnie. A każdy system poboru jest tak dobry, jak system kontroli jego przestrzegania – podsumowała.

GITD: Jaka technologia w przyszłości?

– Nie każda opłata jest sprawiedliwa, choć zasada „użytkownik płaci” jest słuszna – przekonywał członek zarządu Stowarzyszenia ITS Polska Piotr Krukowski. Jak dodał, co do zasady koszty własne systemu ViaToll nie odstają od tych spotykanych w innych częściach świata. – W przypadku samochodów osobowych system poboru opłat bywa jednak nieefektywny. Państwo próbuje rozwiązać ten problem między innymi poprzez podnoszenie szlabanów w miesiącach letnich. Place poboru są zatłoczone w całej Europie, choć nie wiadomo, czy wobec dzisiejszego poziomu rozwoju technologii jeszcze ich potrzebujemy – uzupełnił.

– Chcemy utrzymać koncepcję, by więcej płacili ci użytkownicy dróg, którzy bardziej negatywnie oddziałują na środowisko – podkreślił zastępca dyrektora Biura Krajowego Systemu Poboru Opłat Marcin Miązek. Nadal ma też obowiązywać zasada „użytkownik płaci za odcinek”. – Sposób poboru opłat ma duże znaczenie: dziś jest on oparty o DSRC, ale możliwe są też inne technologie. Obecny system działa na ok. 3,5 tysiąca kilometrów dróg. Zanim wprowadzimy pobór opłat na większą skalę,powinniśmy zastanowić się nad inną, lepiej skalowalną technologią – dodał.

Kolej: Przeciążenie opłatami

Mniej zadowolenia deklarowali przedstawiciele kolei. Pełnomocnik Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Monika Laske wezwała do równego traktowania wszystkich gałęzi transportu. – Użytkownicy wszystkich segmentów powinni płacić za to, co generują, czyli koszt krańcowy. Należy dążyć do większego wyodrębnienia kosztów infrastrukturalnych także w transporcie drogowym i wodnym. Z naszej perspektywy opłaty ponoszone przez kolej są zbyt duże – oznajmia. Zdaniem ZNPK opłaty powinny też odgrywać rolę zachęty dla użytkowników do racjonalnych zachowań transportowych.

Temat ten rozwinął prezes Fundacji ProKolej dr Jakub Majewski. – Przewoźnicy Grupy PKP utrzymują, że stawki dostępu to nieistotny element ich struktury kosztów (10-15%), podczas gdy przewoźnicy prywatni, zorientowani biznesowo, szacują tę wartość na ok. 40%. Tłumaczą to dwa czynniki: spółki z Grupy PKP bronią PKP PLK przed naciskiem na obniżenie stawek, a z drugiej strony mają wysokie koszty pozostałe, które firmy prywatne bardziej trzymają w ryzach – ocenił. Jak poinformował, wartość opłat wnoszonych przez przewoźników kolejowych jest znacznie wyższa od drogowych – a przecież udział kolei w ruchu pasażerskim wynosi 4%, w towarowym zaś ok. 15%. Na kolei istnieją też rodzaje opłat, których brak na drogach, takie jak choćby opłata manewrowa.




VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS