W obecnym etapie chodzi o Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe i Koncepcję Programową wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.
Wyświetl większą mapę,/center>
Planowana inwestycja ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta na Opolszczyźnie. Powstać ma nowa droga o długości ok. 8,2 km, most nad Odrą, a także drogi dojazdowe do obsługi przyległego terenu, infrastruktura związana z drogą i drogi lokalne.
Początek obwodnicy przewidziany jest w rejonie skrzyżowania dróg krajowych nr 39 i 94 w miejscowości Zielęcice, a koniec w pobliżu Michałowic, gdzie droga włączy się w istniejący przebieg DK-39.
Obwodnica będzie drogą klasy GP, dostosowaną do nośności 115 kN/oś. Projektanci wybrani w przetargu będą mieli za zadania m.in. przeanalizować zasadność budowy dodatkowego łącznika prowadzącego z miasta, od obecnej DK-39 do obwodnicy oraz zaproponować lokalizację dla budowy obwodu utrzymania drogi wraz z magazynem soli.
Obecnie droga krajowa nr 39 przebiega przez ciasno zabudowana część miasta. Na odcinku ok. 1 km krajówka przecina teren objęty ścisłą ochroną konserwatorską – chodzi o teren w pobliżu zabytkowego zamku książąt piastowskich oraz ratusza.
Wzdłuż służącej także tranzytowi drogi krajowej znajdują się budynki mieszkalne, chodniki i przystanki komunikacji miejskiej. W dodatku w ciągu DK-28 znajduje się zabytkowy most Piastowski – to jedyna przeprawa przez Odrę w mieście, niestety, jej konstrukcja nie pozwala na zapewnienie odpowiedniej nośności.
GDDKiA czeka na oferty do 7 grudnia.