Dużym zainteresowaniem cieszy się przetarg na zaprojektowanie odcinka wschodniej obwodnica Wrocławia. Chodzi o odcinek od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska). Oferty złożyło osiem firm, a aż sześć mieści się w budżecie.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu otworzyła koperty z ofertami na opracowanie dokumentacji przetargowej dla budowy drogi wojewódzkiej od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie) i do granicy Wrocławia (ul. Buforowa). Mowa o pierwszym etapie czyli od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska).
Do udziału zgłosiło się osiem firm, które złożyły oferty w przedziale od 2,3 min zł do 4,3 min zł, podczas gdy przewidziany na to zadanie budżet opiewa na 4,1 mln zł. Aż sześć ofert mieści się w zaplanowanym budżecie. Najtańszą złożyła firma Contek Projekt Andrzej Met z Kielc za 2,3 mln zł brutto. Najdrożsi okazali się Sweco Engineering z Krakowa za 4,26 mln zł brutto.
Pierwszy odcinek południowego etapu
Planowany odcinek obwodnicy ma mieć 3,7 km. W części będzie to droga z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, a na odcinku od ul. Kutrzeby do Grota Roweckiego projektant ma przewidzieć możliwość dobudowania drugiego pasa w przyszłości. Skrzyżowania z al. Karkonoską, ul. Niebieską, Radosną/Ołtaszyńską, Kutrzeby i Grota Roweckiego mają być dwupasmowymi rondami o czterech wlotach. Powstanie także wiadukt nad linią kolejową oraz most nad Ślężą. Droga zostanie oddzielona od miejscowości Wysoka ekranami akustycznymi tworzącymi półtunel nad jezdnią. W tym miejscu przebiegać będzie dodatkowo w wykopie.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu prowadzi postępowanie w imieniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Według harmonogramu dokumentacja ma być gotowa do 30 czerwca 2021 roku. W następnym kroku rozpisany zostanie przetarg na wykonawcę budowlanego dla tego odcinka wschodniej obwodnicy.
Trakt realizowany w czterech odcinkach
Wschodnia Obwodnica Wrocławia została podzielona łącznie na cztery odcinki. Kierowcy już mogą korzystać z 13-kilometrowego frag¬mentu od ronda w Iwinach do miejscowości Łany. Z kolei w lipcu tego roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu wybrała wykonawcę odcinka między Żernikami Wrocławskimi (rondo Iwiny) a ul. Grota-Roweckiego. Firma Budimex za ok. 30 mln zł zaprojektuje i wybuduje ten około 2,5 kilometrowy fragment obwodnicy.
Mniej szczęścia ma z kolei odcinek między Łanami a Długołęką. Na początku 2017 roku władze Dolnego Śląska podpisały bowiem umowę na zaprojektowanie i budowę tej trasy. Tuż przed rozpoczęciem budowy wystąpiły jednak problemy. Strabag przed przystąpieniem do prac budowlanych wystąpił z roszczeniem finansowym na ponad 70 mln zł, mimo że zgodnie z podpisanym kontraktem Strabag zobowiązał się zaprojektować i wybudować trasę północną za kwotę około 105 mln złotych.
Roszczenia uzasadniono gwałtownym wzrostem cen pomiędzy czasem, gdy wykonawca projektował a rozpoczęciem budowy. Ostatecznie zamawiający zapłacił wykonawcy 10 mln zł za projekt i zrezygnowano z robót budowlanych. Obecnie trwa nowe postępowanie na wykonawcę prac między Łanami a Długołęką. Na oferty urzędnicy czekają do końca listopada 2019 r. Cała Wschodnia obwodnica Wrocławia ma być gotowa w 2023 roku.