„W środę, 15-go maja 2019 r., wykonawca Rubau Polska wypowiedział dwie umowy z GDDKiA dotyczące realizacji odcinków tras S61 oraz S7, obie w systemie „projektuj i buduj”, z powodu naruszenia warunków kontraktów przez inwestora, jak również z innych powodów zgodnych z polskim prawem cywilnym i gospodarczym” – napisała firma w oświadczeniu będącym odpowiedzią na informacje inwestora o zerwaniu kontraktów z tą właśnie firmą.
W ubiegłym tygodniu – 16 maja –
GDDKiA poinformowała o rozwiązaniu umów na realizację dwóch ważnych odcinków dróg. Chodzi o projekt i budowę drogi ekspresowej S61 między węzłami Podborze oraz Śniadowo oraz drogi ekspresowej S7 od węzła Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy do węzła Lesznowola. Wykonawcą w obu przypadkach było Rubau Polska.
W odpowiedzi na te informacje oświadczenie wydal wykonawca. Poinformował w nim o odstąpieniu od wspomnianych umów z GDDKiA w dniu 15 maja. Jak podała firma, powodem były „naruszenia warunków kontraktów przez inwestora” oraz „inne powody zgodne z polskim prawem cywilnym i gospodarczym”.
W przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu wykonawca pisze, że „Rubau Polska wypełniał swoje zobowiązania umowne, a także działając w zakresie swoich uprawnień wynikających z podpisanych umów wielokrotnie wskazywał na uchybienia i zaniechania ze strony inwestora”.
Wykonawca wskazuje zamawiającego jako stronę odpowiedzialną za trudności na kontraktach. "… ze względu na powtarzające się istotne naruszenia warunków ze strony zamawiającego, których nie można przypisać wykonawcy, jak również obstrukcyjnego działania inwestora w kwestii powołania Komisji Rozjemstwa w sporach przewidzianej w warunkach kontraktowych, a także z udowodnionych innych powodów technicznych, prawnych i kontraktowych, Rubau Polska przystąpiła do rozwiązania umów z pełnym poszanowaniem warunków umownych i prawnych oraz mających zastosowanie przepisów” – czytamy w oświadczeniu.
Pierwsza z inwestycji, o której mowa – droga S61 – to odcinek drogi o długości ok. 19,5 km. Umowa została zawarta 30 stycznia 2018 roku i powinna być zrealizowana w ciągu 31 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych.
Druga – związana z budową południowego wylotu z Warszawy w ciągu S7 – to odcinek długości ok. 6,6 km. Umowa zawarta 17 sierpnia 2017 roku przewidywała realizację w ciągu 34 miesięcy, również bez okresów zimowych.