Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Otwieramy czy zamykamy drogi dla pojazdów do 11,5 t? Projekt przepisów skrytykowany

| Elżbieta Pałys źródło: RI 23.01.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Otwieramy czy zamykamy drogi dla pojazdów do 11,5 t? Projekt przepisów skrytykowany
fot. alvimann (5)

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Projekt przepisów, które miały dopuścić możliwość poruszania się po drogach publicznych pojazdów do 11,5 t zbiera negatywne opinie. Obowiązek takiej regulacji nałożył na Polskę Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zdaniem organizacji branżowych, w tym OIGD, niektóre z propozycji stoją wręcz w sprzeczności z celami regulacji.
Pod koniec grudnia Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Mowa o przepisach, które mają dopuścić możliwość poruszania się po drogach publicznych pojazdów o nacisku do 11,5 t. Dotychczas funkcjonujący w Polsce system zezwoleń obowiązujący na trasach niedostosowanych technicznie do dużych obciążeń (w praktyce to 97 proc. dróg publicznych) musi być zlikwidowany, gdyż narusza unijną dyrektywę. W tej sprawie stanowczo wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Projekt zbiera negatywne opinie. Sporo kontrowersji wzbudzają m.in. projektowane przepisy, które dają prawo wprowadzania strefowych ograniczeń w ruchu poprzez uchwałę rady gminy lub powiatu.

Jaka była idea

Zasadniczo projekt ustawy wprowadza zasadę, że ruch pojazdów do 11,5 tony jest możliwy na wszystkich drogach publicznych. Jednak z wyjątkami. Jeden dotyczy dróg gruntowych, jako tych, które zupełnie nie są dostosowane do dużych obciążeń. W odniesieniu do tego zapisu Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa zauważa, że może to rodzić problemy z dojazdem do wielu posesji przez np. śmieciarki.

Znacznie więcej wątpliwości budzi drugi wyjątek. Według projektu, możliwe byłoby wprowadzenie zakazu poruszania się pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t lub powyżej 8 t poprzez uchwalę rady gminy lub rady powiatu. Taka możliwość już istnieje – zwracają niektóre organizacje opiniujące, projekt wprowadza jednak dwa warunki takiego zakazu: zły stan techniczny drogi i przebieg trasy w pobliżu obszarów wskazanych w ustawie, w tym m.in. terenów chronionych przyrodniczo, szkół, szpitali, uzdrowisk, a także zabytków. Zakazy mogłyby być wprowadzone na konkretnej drodze lub w strefie obejmującej co najmniej 2 drogi publiczne lub ich odcinki.

Przesłanek do ograniczenia ruchu jest zbyt wiele – podkreśla w swojej opinii OIGD. Podobne zdanie ma organizacja pracodawców Transport i Logistyka Polska, która zauważa, że tak szeroki wykaz przesłanek do wprowadzenia ograniczeń spowoduje, że zakazem będzie mogła być objęta niemal każda droga samorządowa. Na potwierdzenie wylicza: mamy w kraju 43 tys. form ochrony przyrody, do tego ok. 1800 przypadków ochrony gatunkowej, ponad 4,8 tys. hektarów lasów ochronnych, ponad 13 tys. szkół podstawowych spełniających warunek ustawy, ponad 23 tys. podmiotów leczniczych i 77,6 tys. zabytków nieruchomych.

Poszatkowana sieć

Wprowadzanie obszarowego zakazu wjazdu może rodzić konsekwencje związane z ustalaniem przebiegu trasy – zauważa ponadto OIGD – zwłaszcza że ustawa nie przewiduje gromadzenia w jednym miejscu informacji o wprowadzonych strefach wyłączenia. Takie ograniczenia, zdaniem Izby, będą skutkowały problemami z dostawą np. kruszyw czy mas bitumicznych na budowę. Narzędzie w postaci możliwości ustalania stref, do których nie wjadą pojazdy powyżej 8 lub 10 ton, w konsekwencji przeczy więc celowi tej nowelizacji.

Dodatkowo rady gmin lub powiatów tworząc strefę z ograniczeniem tonażowym będą podejmowały decyzje także w odniesieniu do dróg, dla których nie są zarządcami i o których stanie technicznym nie mają pełnej wiedzy.

Według OIGD, jedyną przesłanką uzasadniającą wyłączenie drogi dla pojazdów poniżej 11,5 t powinien być stan techniczny drogi, w projekcie ustawy należałoby jednak precyzyjnie uregulować w jaki sposób ten stan oceniać.

Perspektywa samorządowa

Nieco inaczej sprawę widzi Związek Powiatów Polskich – na tym szczeblu samorządu nie brakuje dróg, których kondycja już teraz nie jest najlepsza, a przy intensywnym cięższym ruchu w szybkim tempie z pewnością będzie się degradował. Zdaniem przedstawicieli samorządów, katalog przesłanek należałoby nie ograniczyć, lecz uzupełnić dając prawo do wprowadzenia zakazów m.in. na drogach, w ciągu których znajduje się obiekt inżynierski o ograniczonej nośności, z nieodpowiednią geometrią lub o niedostatecznej szerokości.

ZPP wskazuje także na potrzebę uwzględnienia przesłanek związanych z bezpieczeństwem ruchu, a także możliwości ustawiania znaków tam, gdzie brak zakazu spowodowałby utratę przez zarządcę uprawnień związanych z gwarancją po remoncie czy przebudowie drogi.

Wiele przebudów dróg w ostatnich latach realizowanych było przy udziale środków unijnych. Według opiniowanego projektu drogi, które zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków europejskich miałyby być wyłączone z możliwości wprowadzenia zakazu. Jednak nie każda droga przebudowana za pieniądze unijne była dostosowywana do nośności 115kn/oś – zwraca uwagę OIGD. Jeśli już, przesłankę tę należałoby doprecyzować, że chodzi o te zrealizowane inwestycje, które zakładały zwiększenie nośności drogi.

Trzeba przebudowywać drogi

Nie ulega wątpliwości, że jest trudny problem do rozwiązania. Drogi, zwłaszcza samorządowe, nie są w najlepszym stanie, a zakazy dla pojazdów do 11,5 t musimy znieść.

OIGD w swoim stanowisku do projektu ustawy przypomina, że o konieczności dopuszczenia ruchu na publicznej sieci drogowej pojazdów do nośności 115 kN wiemy od dawna, a dyskusja na ten temat toczy się od połowy lat 90. Mimo to działania strony publicznej przez lata koncentrowały się na podnoszeniu nośności jedynie dróg klasy A i S w obrębie sieci TEN-T. Takie podejście sprzyjało rozwojowi tranzytu przez Polskę, nie zaś rozwijaniu gospodarki krajowej i regionalnej. Dlatego też wyrok TSUE, zdaniem Izby, powinien przede wszystkim zmienić sposób patrzenia na ten problem – do przenoszenia wyższych obciążeń powinna być dostosowywana cała sieć, tak by możliwy był przejazd z dowolnego punktu A do punktu B na terenie kraju.

Izba widzi konieczność przygotowania wieloletniego programu podnoszenia nośności dróg, nie wyłączając samorządowych. Organizacja zrzeszająca przedsiębiorstwa drogowe proponuje, by wymóg dostosowania tras do nośności 115 kN wpisać jako warunek uzyskania dotacji w ramach Funduszu Dróg Samorządowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5