Obwodnica Zatora jest pierwszym projektem, jaki na zlecenie GDDKiA powstaje z wykorzystaniem metodologii BIM. Projektowane rozwiązania są już konsultowane z mieszkańcami.
Planowana w ciągu drogi krajowej nr 28 obwodnica Zatora jest w projektowaniu od początku 2020 roku. Prace na zlecenie krakowskiego oddziału GDDKiA realizuje firma Sweco Engineering. Teraz przygotowane materiały trafiły do konsultacji. Z projektem przygotowanym z wykorzystaniem modeli BIM (Building Information Modeling) oraz materiałami graficznymi mogą się zapoznać wszyscy zainteresowani.
Odbywają się indywidualne spotkania z projektantami, a dodatkowo wszelkie materiały
są dostępne na stronie internetowej.
W zastosowanej metodologii wykorzystuje się m.in. cyfrowe, trójwymiarowe modele planowanych obiektów. Na każdym etapie zarzadzania inwestycją mogą mieć do niej dostęp wszystkie zainteresowane strony.
Obwodnica Zatora została wybrana jako inwestycja, która może posłużyć jako pilotaż BIM na drogach krajowych. Przesądziły o tym m.in. wielkość inwestycji – jest stosunkowo niewielka (2 km), a jednocześnie jej charakterystyka, która jest typowa dla zadań realizowanych przez GDDKiA – tu chodzi przede wszystkim o budowę w nowym śladzie, z uwzględnieniem robót drogowych, mostowych i instalacyjnych (wodnych, kanalizacyjnych, gazowych, elektroenergetycznych teletechniczne).
Projektant wraz z podpisaniem umowy w styczniu 2020 roku otrzymał 24 miesiące na przygotowanie projektu i uzyskanie decyzji ZRID.
Obwodnica Zatora ma poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu na DK-28. Wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i jednocześnie ułatwi dostęp do Strefy Aktywności Gospodarczej w Zatorze.