Na niedzielę 1 października zaplanowano otwarcie obwodnicy Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20. Pierwsze samochody mają przejechać nową drogą w godzinach popołudniowych. Dzień wcześniej droga była otwarta dla chętnych zobaczyć ją mieszkańców.
Obwodnica Kościerzyny powstała w ciągu drogi krajowej nr 20 łączącej Stargard i Gdynię. Była budowana od listopada 2015 roku. Kosztem 168 mln zł wykonał ją Strabag.
Inwestycja została zrealizowana w systemie zaprojektuj i wybuduj. Ma 7,6 km długości i przekrój 2+1. Zachowano jednak rezerwę pod ewentualną rozbudowę w przyszłości do przekroju 2+2.
Na trasie powstało 10 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukt nad trzytorową linią kolejową, obiekty mostowe i urządzenia ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne).
fot. GDDKiA
Na trasie znajdują się 4 węzły drogowe: Kościerzyna Zachód, Kościerzyna Południe, Kościerzyna Wschód oraz Wieżyca. Obwodnica omija miasto od południa.
Obwodnica powstawała w pobliżu terenów zabudowanych, do tego w trudnych warunkach gruntowych. – Największe wyzwanie w trakcie realizacji zadania stanowiła gęsta sieć przebudowy urządzeń obcych, takich jak gazociąg i sieci energetyczne – mówiła portalowi RynekInfratsruktury.pl rzeczniczka wykonawcy Ewa Bałdyga.
Ze względu na charakter terenu konieczne też było zaprojektowanie szczelnego systemu odprowadzenia wód opadowych, zespołów podczyszczających wody opadowe z jezdni, zbiorników retencyjnych i infiltracyjnych.
Miasto na obwodnicę czekało od wielu lat. Uciążliwości związane z przejazdem tranzytu przez miasto, jego mieszkańcy odczuwali szczególnie w okresie letnim, kiedy do transportu towarów pomiędzy Trójmiastem a Pomorzem Zachodnim dołączał ruch turystyczny.