W Batowicach powstaje jeden z trzech tuneli zaplanowanych w ciągu Północnej Obwodnicy Krakowa. W środę maszyny przekopały się na druga stronę wzgórza.
Obiekt pod wzgórzem w Batowicach ma 496 m długości. Został przebity jako pierwszy. W ciągu POK powstają obecnie także tunele pod rzeką Prądnik i ul. Krakowskie Przedmieście w Zielonkach (będzie miała 653 m długości) oraz na terenie Krakowa – pod wzgórzem Syberia (95 m).
Cala obwodnica ma mieć ponad 12 km. Będzie to droga ekspresowa (S52) o trzech pasach ruchu w każdym kierunku. Polączy węzeł Modlnica z węzłem Kraków Mistrzejowice.
W ramach zadania powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Zaplanowano także 4 węzły: Modlnica, gdzie do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice, Zielonki – na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami: Na Zielonki w Krakowie, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę w Zielonkach i projektowaną przez Trasą Wolbromską, Węgrzyce – na przecięciu DK-7 i Al. 29-go listopada w Krakowie oraz węzeł Batowice – na skrzyżowaniu S52 i ul. Karola Wojtyły w Batowicach.
Wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź. Umowa została podpisana w listopadzie 2018 r. na kwotę 1,427 mld zł. Plac budowy, po wydaniu ZRID-u, został przekazany w lipcu 2020 r.
Połączenie POK z drogą ekspresową S7 (na węźle Mistrzejowice) domknie IV obwodnicę Krakowa. Po północnej stronie miasta obwodnice połączą wszystkie wyloty dróg krajowych, tj. A4, DK-79, DK-94, S7. Usprawni to przejazd od zachodu na północ w stronę Kielc i Warszawy, a także zachodnim – do Katowic i Wrocławia i wschodnim – na Tarnów i Rzeszów.