Miasto przystępuje do kolejnego etapu realizacji przebudowy ul. Wolborskiej i ul. Rakowskiej. Rozpoczęto poszukiwania wykonawcy dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych. Inwestycja obejmie łącznie ponad 2 km dróg. Zyskać mają kierowcy, piesi, rowerzyści oraz pasażerowie komunikacji miejskiej. Niemniej jednak dwie złożone oferty w przetargu okazują się bardzo drogie.
Piotrków Trybunalski rozpisał przetarg na opracowanie dokumentacji oraz wykonanie robót dla rozbudowy i przebudowy dwóch ulic – Wolborskiej i Rakowskiej. Ulica Wolborska to część ważnego szlaku krajowego – drogi nr 91, natomiast ul. Rakowska łączy tę trasę z drogą S8. Wybrana w przetargu firma opracuje projekty budowlane, wykonawcze, techniczne, uzyska wszelkie wymagane prawem uzgodnienia, zezwolenia i pozwolenia, a następnie wykonana na tej podstawie roboty.
Do przetargu stanęły zaledwie dwie firmy. Zamawiający przygotował 29,845 mln zł brutto. Strabag za realizację kontraktu chce z kolei 47,63 mln zł, zaś Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych z Piotrkowa Trybunalskiego o ponad 10 mln zł więcej, bo 58,84 mln zł. Wybór wykonawcy poprzedzi – o ile zamawiający zdecyduje się zwiększyć budżet – analiza ceny (60 proc.) oraz terminu rękojmi (40 proc.). Na realizację inwestycji wraz z czasem potrzebnym na opracowanie dokumentacji zaplanowano 37 miesięcy.
W zakresie prac znalazła się wymiana konstrukcji nawierzchni jezdni w ciągu ulicy Wolborskiej oraz ulicy Rakowskiej o łącznej długości ok. 2,1 km. Ujednolicona ma zostać szerokość jezdni do 8 metrów. Przewidziano budowę chodników dla pieszych oraz ciągów pieszo-rowerowych. W ramach inwestycji powstanie czterowlotowe rondo na skrzyżowaniu obu ulic. Przebudowany będzie także parking wzdłuż Rakowskiej. Powstaną również dodatkowe miejsca parkingowe wzdłuż jezdni ul. Wolborskiej.
Na tym nie kończą się prace, bo zamawiający przewidział przebudowę placu Litewskiego i dostosowanie w jego obrębie szerokości jezdni ul. Wolborskiej do 10 metrów. Obszar placu znajduje się w rejestrze zabytków. Wymieniona ma zostać konstrukcja nawierzchni. Korektom poddane zostanie rondo T. Pecolta. W zakresie komunikacji publicznej przewidziano budowę zatok autobusowych w ciągu ulicy Wolborskiej wraz z peronami. Przebudowana będzie pętla autobusowa przy ul. Rakowskiej. Zastosowana ma zostać 22-centymetrowa warstwa betonu cementowego w nawierzchni.
Ronda Narodowych Sił Zbrojnych zostanie przekształcone w rondo turbinowe. Zaplanowano doświetlenie przejść dla pieszych i wymianę oświetlenia ulicznego. Prace poprzedzi wymiana sieci kanalizacyjnej, wodociągowej oraz gazowej. W projekcie zawarto także nasadzenia kompensacyjne – wykonawca założy nowe trawniki oraz posadzi krzewy i drzewa.
Ciekawym jest zapis zamawiającego, który wymaga od wykonawcy, aby łączny udział pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów używanych przy realizacji zadania wynosił co najmniej 10 proc. Zamówienie współfinansowane jest ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych do kwoty 28,4 mln zł.