Aż pięć nowych skrzyżowań bezkolizyjnych może powstać w najbliższym czasie w ciągu magistrali E30. PKP PLK poszukuje wykonawców czterech wiaduktów (w Jaworznie, Woli Filipowskiej oraz dwóch w Zabierzowie) i przejścia podziemnego w Krakowie Mydlnikach. Jeden z zabierzowskich wiaduktów oraz przejście stanowią jednak tylko opcję – nie powstanie jeśli oferty będą zbyt drogie.
Przeprawa, której wykonawcę chcą wybrać PKP PLK, ma zastąpić obecne przejazdy kolejowe w km 20,860 linii Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny (tuż przy głowicy stacji Jaworzno Ciężkowice). Tory przecina tu ul. Ciężkowicka. Dokumentacja projektowa jest już gotowa i stanowi część opisu przedmiotu zamówienia.
Wiadukt nie powstanie dokładnie w obecnym śladzie drogi, lecz będzie w stosunku do niego przesunięty o ok. 140 metrów. Z tego powodu również droga dojazdowa zostanie poprowadzona w nowym przebiegu, który odgałęzi się od starego w rejonie skrzyżowań z ul. Bartniczą i Drozdową. Zarządca infrastruktury wymaga, by wykonawca – oprócz samej budowy nowego odcinka ul. Ciężkowickiej z oświetleniem i kanalizacją – przebudował jej stary odcinek od potoku Łużnik (bez mostu) do obecnego przejazdu wraz z wlotami dróg poprzecznych i chodnikami. Wzdłuż nowej jezdni mają powstać drogi rowerowe.
Wiadukt ma być wyposażony w windy i klatki schodowe, a także pochylnie dla osób o ograniczonej mobilności. W skład zamówienia wchodzi także kilka przepustów drogowych oraz przystanki autobusowe.
Termin składania ofert upływa 8 lutego. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena. Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana w drodze aukcji elektronicznej. PKP PLK nie ujawnia maksymalnej kwoty, która zamierza przeznaczyć na inwestycję. Budowa wiaduktu będzie dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej.
Druga nowa przeprawa przez linię 133 ma powstać w Woli Filipowskiej. Dziś znajduje się tu przejazd w ciągu ul. Zielonej (km 41,213). W tym samym postępowaniu zarządca infrastruktury poszukuje też wykonawcy wiaduktu ul. Krzeszowickiej w Zabierzowie (km 48,890). W Krakowie Mydlnikach Wapienniku (km 61,838) w ciągu ul. Brzezińskiego ma natomiast powstać przejście podziemne pod torami. Jego budowa nie jest jednak pewna – stanowi tylko opcję w ramach drugiego z wymienionych przetargów. Opcją trzeciej z części zamówienia jest z kolei budowa wiaduktu w Zabierzowie Niegoszowicach (km 53,042). Otwarcie ofert nastąpi 9 lutego.