Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi w 2020 roku przeznaczył 185 mln zł na inwestycje. W tym roku poziom realizacji inwestycji ma być na zbliżonym poziomie. Planowane do realizacji są inwestycje m.in. w Koluszkach, Bełchatowie i Łodzi, która ma zyskać kolejne połączenie do A1.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi podsumował dla nas rok ubiegły w inwestycjach drogowych dla województwa łódzkiego. Zarządca przeznaczył na realizację projektów w 2020 roku blisko 185 mln zł. Ubiegły rok, to finisz dla wielu kluczowych inwestycji na naszych drogach. Łącznie zrealizowano ich 16.
Dzięki rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 485 w ramach dwóch osobnych kontraktów: rozbudowie ulic Kilińskiego i Jutrzkowickiej (przejście przez Pabianice) oraz inwestycji między węzłem na drodze ekspresowej S8 w Pawilkowicach a Dłutowem, przebudowano łącznie ponad 10 km tej trasy za 73 mln zł. Droga ta stanowi dojazd do wspomnianej ekspresówki, łączy też dwa duże miasta powiatowe w regionie Pabianice i Bełchatów.
– Z zadań które zakończyliśmy w ubiegłym roku, warto wspomnieć o budowie obwodnicy na DW 707 w Kurzeszynie między Rawą Mazowiecką a Skierniewicami – podkreśla Marcin Nowicki, rzecznik prasowy ZDW w Łodzi. Trakt o długości 2,8 km kosztował 36 mln zł. – Realizacja znacząco wpłynęła na wzrost bezpieczeństwa na tej drodze, gdzie dochodziło wcześniej do wypadków m.in. z udziałem samochodów ciężarowych – dodaje.
Inną dużą zakończoną inwestycją była rozbudowa DW 785 na odcinku Młynek – Żytno w powiecie radomszczańskim. – Było to 6 km drogi prowadzącej do województwa świętokrzyskiego, nazywanej przez nas „odcinkiem bramowym” – wyjaśnia rzecznik. Realizacja tej inwestycji pochłonęła 39 mln zł. Kolejnym odcinkiem bramowym była również rozbudowa DW 728 od Drzewicy do Brzustowca w powiecie opoczyńskim. – Dzięki zakończonej w ubiegłym roku inwestycji domknęliśmy modernizację całego fragmentu tej drogi, leżącego na terenie Łódzkiego – dodaje. Ten trakt – 2,8 km – kosztował z kolei 23 mln zł.
ZDW w Łodzi ma również na swoim koncie wiele pomniejszych inwestycji w 2020 roku. – Nie można pominąć chociażby budowy ronda na DW 710 w Konstantynowie Łódzkim, w ciągu ulicy Lutomierskiej, czy inwestycji na DW 481 w powiecie łaskim w ramach przejścia przez miejscowość Pruszków, gdzie przebudowano 1,7 km drogi za 23,4 mln zł – wylicza Nowicki.
Rok 2021 to finisz wielu inwestycji
Rok 2021 dla ZDW w Łodzi to przede wszystkim kontynuowanie i finiszowanie kontraktów wieloletnich. – Jednym z nich jest realizowana w ramach „zaprojektuj i wybuduj”, nasza największa inwestycja, czyli rozbudowa DW 713 na odcinku Kurowice – Ujazd, którą kończymy w tym roku. To prawie 19 km nowej jezdni, za ponad 77 mln zł, wraz z drogami serwisowymi oraz 5 km odcinkiem z nawierzchnią betonową – pierwszy raz zastosowaną przez nas na drogach wojewódzkich – podkreśla Nowicki. Ale to nie wszystko, bo na tej samej drodze, w grudniu ubiegłego roku uruchomiono rozbudowę drugiego etapu przejścia przez Tomaszów Mazowiecki, za blisko 31 mln zł. Po zakończeniu obu inwestycji cała droga 713 z Łodzi do Tomaszowa, będzie już rozbudowana. Mało tego, cały ten odcinek będzie możliwy do przejechania w sposób bezpieczny przez niechronionych uczestników ruchu np. rowerzystów, dzięki wybudowanej dla nich infrastrukturze.
ZDW w Łodzi zwraca także uwagę na inną rozpoczętą realizację – budowa ronda w Sieradzu na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich 480 i 482. Pozornie mała, ale skomplikowana inwestycja, ze względu na bardzo duże natężenie ruchu i zakres infrastruktury podziemnej do przebudowania. Finisz prac planowany jest połowie tego roku. Z kolei na południu województwa, w powiecie pajęczańskim, trwa rozbudowa DW 483 na odcinku Bogumiłowice – Strzelce Wielkie. Prace obejmują 4,9-km odcinek za 34,6 mln zł. – Ta inwestycja jest już na ukończeniu. Trzeba tu dodać, że w zeszłym roku rozpoczęto również rozbudowę tej drogi w Szczercowie, w ciągu ulicy Częstochowskiej z 4,3 mln zł – mówi Nowicki.
Dwie duże inwestycje, które łódzki zarządca dróg wojewódzkich rozpoczął w 2020 roku w ramach systemu „zaprojektuj i wybuduj”, to: pierwszy etapu rozbudowy DW 486 na odcinku Ruda – Krzeczów (57 mln zł) oraz DW 473 na odcinku Przatów – Łask (72 mln zł). Aktualnie trwają prace projektowe i pozyskiwane pozwoleń niezbędnych do uruchomienia robót.
Jeszcze więcej robót w 2021 roku
Na ten rok zaplanowanych do rozpoczęcia jest kilkanaście inwestycji. – Biorąc pod uwagę zakres i znaczenie dla regionu należy wspomnieć o budowie wiaduktu nad torami kolejowymi w Koluszkach, w ciągu DW 715. Jesteśmy obecnie na etapie przetargu – mówi Nowicki z ZDW w Łodzi. Jak zaznacza, inwestycja prowadzona będzie pod ruchem pociągów, co podnosi poziom skomplikowania robót, zwłaszcza jeśli uświadomimy sobie, że Koluszki to ważny, krajowy węzeł kolejowy.
Ważną dla regionu i Łodzi jest planowana do rozpoczęcia w tym roku rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 714 w śladzie obecnej drogi powiatowej w gminie Brójce (2,3 km). Łączy się ona z kolejnym etapem Trasy Górna, który ma realizować równolegle na swoim terenie miasto Łódź. Po jej rozbudowie stolica regionu zyska kolejne połączenie z autostradą A1, bo droga wojewódzka prowadzi do węzła Łódź – Górna.
– Duże znaczenie będzie też miała budowa wschodniej obwodnicy Bełchatowa, w ciągu DW 484, do której przymierzamy się od kilku lat. Inwestycję podzieliliśmy na etapy, w tym roku planujemy uruchomienie pierwszego, po dopięciu wszystkich niezbędnych pozwoleń i procedur. Równolegle w Bełchatowie, na tej samej drodze, zamierzamy rozbudować w tym roku dojazd do strefy przemysłowej w ramach I etapu rozbudowy DW 484 w kierunku na Zelów – wyjaśnia rzecznik. W planach jest również budowa obwodnicy Pragi pod Poddębicami, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 703.
W tegorocznym budżecie na inwestycje zaplanowano prawie 147 mln zł. – Dzięki temu możemy kontynuować duży zakres robót na naszych drogach. Warto zwrócić uwagę, że mimo pandemii, oraz kończących się środków unijnych z rozdania 2014-2020, żadna inwestycja nie wypadła z wieloletniej prognozy finansowej. A więc pomimo niepewnych czasów - obroniliśmy front inwestycyjny i zdecydowaliśmy się na „ucieczkę do przodu” – podsumowuje Marcin Nowicki.