Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosił, że na fragmencie trasy ekspresowej S8 od Wyszkowa do Poręby kierowcy mogą poruszać się już z prędkością 120 km/h, czyli tak jak po trasie w pełnym standardzie drogi ekspresowej. Dotychczas na tym odcinku obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Nadal czekamy na zmianę przepisów między Porębą a obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej.
Szybciej od Wyszkowa do Poręby
Od 31 października br., czyli ponad rok od oficjalnego otwarcia, korzystający z S8 Wyszków – Poręba mogą jeździć z prędkością 120 km/h, co oznacza, że tak naprawdę dopiero teraz droga stała się trasą w pełni ekspresową.
Dotychczas obowiązywało na niej ograniczenie do 100 km/h. Jak pisaliśmy w październiku br. – było to spowodowane tym, że nie zostały osiągnięte właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni wymagane w Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych.
Jak podaje GDDKiA – zamawiający zobowiązał wykonawcę do przeprowadzenia dodatkowych zabiegów poprawiających te właściwości. Roboty zostały wykonane, a ponowna weryfikacja wykonana przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie wykazała, że poprawki przyniosły efekt i na nawierzchni uzyskano wymagane parametry przeciwpoślizgowe.
Drugi odcinek nadal z ograniczeniem
Podobna sytuacja zaistniała na sąsiednim odcinku od węzła Poręba do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Jak informuje Generalna Dyrekcja – tu jednak działania wykonawcy nie przyniosły oczekiwanych efektów i potrzebne będą jeszcze dalsze zabiegi poprawiające właściwości przeciwpoślizgowe.
Trasa oddana 2018 roku
Realizacja drogi ekspresowej S8 od Wyszkowa do Ostrowi została podzielona na dwa odcinku. Pierwszy, który prowadził od Wyszkowa do węzła Poręba, budowała firma Skanska, która w styczniu 2016 roku podpisała z GDDKiA kontrakt o wartości 335 mln zł. Drugi fragment, od Poręby do Ostrowi trafił w ręce firmy PORR. Za tę część zamawiający zapłacił 266 mln zł.
Odcinki „ekspresówki” zostały oddane kolejno w październiku i we wrześniu 2018 roku, a udostępnienie ich oznaczało, że kierowcy jadąc z Warszawy do Białegostoku będą mieli do dyspozycji trasę o klasie S, jednak, z powodu ograniczeń, nie była to droga w pełni ekspresowa. Łączna długość tych dwóch części S8 to ponad 22 km. Nawierzchnia trasy została wykonana z betonu cementowego.