ZUE SA zanotowała w I kwartale 2021 roku 141,2 mln zł przychodów oraz zysk brutto ze sprzedaży wynoszący 4,8 mln zł. Marża brutto ZUE wyniosła 3,4%. Spółka wypracowała 0,3 mln zł zysku operacyjnego oraz EBITDA na poziomie 3,3 mln zł.
Z kolei Grupa ZUE zanotowała w I kwartale 2021 roku 150,9 mln zł przychodów oraz zysk brutto ze sprzedaży wynoszący 5,4 mln zł. Marża brutto utrzymała się na poziomie 3,5%, zaś EBITDA wyniosła 2,8 mln zł. Zarówno wyniki ZUE S.A. jak i Grupy ZUE były więc zbliżone do wypracowanych w I kwartale 2020 roku.
Portfel zamówień Grupy wynosi obecnie ok. 1,4 mld zł i w oczekiwaniu na zapowiadane znaczne inwestycje kolejowe jest efektywnie dywersyfikowany o kontrakty miejskie. Od początku 2021 roku Spółka pozyskała nowe kontrakty o łącznej wartości ok. 68 mln zł netto i złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu miejskim o wartości 62 mln zł netto.
– Wyniki za pierwszy kwartał, zbliżone do wypracowanych w tym samym okresie rok wcześniej, są zgodne z naszymi oczekiwaniami – pierwszy kwartał to zazwyczaj dla branży budowlanej najsłabszy sezonowo kwartał roku i bieżący rok nie był pod tym względem wyjątkiem. Tegoroczny pierwszy kwartał był jednocześnie wciąż czasem licznych ograniczeń i obostrzeń związanych z panującą pandemią COVID-19, które stały się „nową normalnością” – powiedział Wiesław Nowak, prezes Zarządu ZUE S.A.
– Nauczyliśmy się w niej sprawnie funkcjonować, dzięki czemu nie wpływa ona istotnie na naszą sytuację finansową i organizacyjną. Nadal rozważnie podchodzimy do przyszłości, zabezpieczając w jak największym zakresie kontrakty z podwykonawcami i dostawcami z wyprzedzeniem, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnących cen materiałów. Uważnie analizujemy także atrakcyjność potencjalnych nowych projektów. Jako zarząd zarekomendowaliśmy też przeznaczenie zysku netto za 2020 rok w całości na kapitał zapasowy. Stawiamy na dalszy rozwój potencjału wykonawczego firmy – dodał Wiesław Nowak.
W I kwartale 2021 roku, podobnie jak w poprzednich okresach działalność budowlana realizowana przez ZUE stanowiła ok. 92% przychodów Grupy.
Prezes ZUE, w komentarzu do wyników podkreśla, że początek roku jest zawsze najsłabszym kwartałem jeśli chodzi o generowanie przychodów w branży budowlanej. Wiąże sie to m.in. z warunkami atmosferycznymi, które uniemożliwiają realizację części prac budowlanych.
– Zauważalne ostatnio rosnące ceny surowców takich jak stal czy ropa naftowa mają bezpośredni wpływ na wzrost cen materiałów budowlanych, a tym samym na finalnie wyższe koszty wykonania inwestycji infrastrukturalnych. Również obecny trend cenowy energii elektrycznej oznacza silny impuls do dalszych wzrostów cen wyrobów budowlanych. Większość materiałów budowlanych wykorzystywanych w budownictwie infrastrukturalnym tworzona jest przy użyciu dużej ilości energii, co czyni je szczególnie wrażliwymi na bieżące ceny energii elektrycznej, gazu oraz uprawnień do emisji CO2 – mówi prezes ZUE odnosząc się do sytuacji rynkowej.
Wskazuje, że nadzieją dla branży jest kontynuacja planu modernizacji polskiej sieci kolejowej, a także projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego ma powstać ok. 1 800 km nowych linii kolejowych.
Do końca 2021 roku PKP PLK planuje ogłosić przetargi warte kilkanaście miliardów złotych. – ZUE jest przygotowane pod kątem kadrowym, sprzętowym i finansowym do realizacji zadań z tej puli – deklaruje prezes.
– Na rynku robót kolejowych liczba ogłaszanych i rozstrzyganych przetargów nadal jest ograniczona. W połączeniu z rosnącymi cenami materiałów i robocizny może prowadzić to do niebezpiecznej dla stabilności branży wojny cenowej, której sygnały już obserwujemy. Dlatego pilnie potrzebne jest szersze otwarcie w kwestii nowych zleceń .Jest to istotne nie tylko dla samych wykonawców robót budowlanych, ale też dla wszystkich pozostałych podmiotów w łańcuchu dostaw dla branży kolejowej – mówi Nowak.
ZUE, poza tynkiem kolejowym, angażuje się także w projekty miejskie. W ostatnim czasie firma złożyła najkorzystniejszą ofertę na wart 62 mln zł projekt w Dąbrowie Górniczej, natomiast na początku roku ZUE zawara umowę na inwestycją tramwajową za 48 mln zł w Grudziądzu.