Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla to dwa odcinki drogi ekspresowej S19, dla których właśnie ruszają przetargi. GDDKiA wysłała do publikacji ogłoszenia o przetargu typu projektu i buduj.
– W tym roku podpisaliśmy już trzy umowy na drogę ekspresową S19, w przyszłym roku kolejne. Dzisiejsze przetargi na realizację odcinki Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla to 12. i 13. przetarg na S19 ogłoszony w tym roku. Łącznie to prawie 200 km – k powiedział Tomasz Żuchowski p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
– Liczymy na profesjonalnie i rzetelnie przygotowane oferty, które pozwolą nam wybrać wykonawców dających rękojmię sprawnej i terminowej realizacji wszystkich odcinków trasy Via Carpatia – dodaje szef GDDKiA.
Ogłoszenie o przetargu dotyczy zaprojektowania i budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Iskrzynia do węzła Dukla z podziałem na dwie części: od węzła Iskrzynia (z węzłem) do węzła Miejsce Piastowe (z węzłem) o długości 10,3 km oraz odcinek od węzła Miejsce Piastowe (bez węzła) do węzła Dukla (z węzłem) o długości 10,1 km.
S19 Iskrzynia – Miejsce Piastowe
Odcinek będzie miał długość 10,3 km, przekrój dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Powstaną dwa węzły drogowe (Iskrzynia i Miejsce Piastowe), Obwód Utrzymania Drogowego (OUD) Miejsce Piastowe.
Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych (dwie estakady, pięć wiaduktów drogowych, 11 mostów w ciągu drogi ekspresowej, przejście nad drogą S19 dla zwierząt średnich, przejście pod obiektem inżynierskim dla średnich zwierząt, przejście pod obiektem inżynierskim dla małych zwierząt), urządzenia BRD oraz urządzenia ochrony środowiska.
Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla
Odcinek będzie miał długość 10,09 km, przekrój dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Powstanie węzeł drogowy Dukla, Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Równe kat. I (po obu stronach drogi) oraz obiekty inżynierskie w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych (trzy estakady, pięć wiaduktów, sześć mostów, przejście górne dla dużych zwierząt, dwa przejścia dolne dla średnich zwierząt, przejście dolne dla małych zwierząt, dwa przepusty).
Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna.
W związku z tym, że południowe odcinki drogi ekspresowej S19 będą przebiegać przez teren różnorodny i skomplikowany pod względem geologicznym, na etapie opracowania koncepcji programowej (KP) wykonuje się liczne rozpoznania geologiczne podłoża. W tak różnorodnym i skomplikowanym pod względem geologicznym terenie przeprowadzenie badań jest dużym wyzwaniem.
Dla odcinków Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, w zakresie rozpoznania geologicznego podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy), a na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny warunków geologiczno-inżynierskich pod kątem stopnia jej skomplikowania (złożoności).
Dla zobrazowania przeprowadzonego rozpoznania podłoża warto podać, że tylko na odcinku Iskrzynia – Miejsce Piastowe wykonano 1261 wierceń (o łącznej długości wierceń: 9432,4 m i głębokość wierceń: 2,3 – 25 m).
S19 w kierunku granicy polsko-słowackiej w Barwinku
Aktualnie, na pozostałych odcinkach na południe od Rzeszowa (74 km od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku), wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe. Zakończenie opracowywania dokumentacji KP i ich odbiór planowane jest do połowy 2021 r.