Kontrakt na wykonanie koncepcji programowej S16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK-59. Zadanie wykona firma Transprojekt Gdański za kwotę 3,3 mln zł.
Wykonawca będzie miał 15 miesięcy na wykonanie koncepcji programowej budowy drogi S16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK-59. Po zakończeniu prac nad koncepcją, GDDKiA przystąpi do ogłoszenia przetargu na realizację zadania w systemie „projektuj i buduj”. Planowany termin ogłoszenia tego przetargu to druga połowa 2018 roku.
S16 to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym. Inwestycja będzie kolejnym etapem rozbudowy drogi. Projektowana trasa będzie miała długość 19,7 km – 15,6 km w ciągu S16 oraz 4,1 km w ciągu DK-59, czyli obwodnicy Mrągowa. Trasa przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej.
Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast na przebiegu obwodnicy Mrągowa w ciągu DK-59 będzie to droga o przekroju jednojezdniowym, dwu lub trzypasowym (1x2 lub 2+1). Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe: Sorkwity, Bagienice i Mrągowo.
Prace na innych odcinkach szesnastkiTakże na pozostałych odcinkach S16 przebiegają prace. W budowie jest obwodnica Ostródy o długości 8,7 km, a także południowa obwodnica Olsztyna o długości 10 km oraz 14,7 km wspólnego przebiegu z S51.
Prace trwają również przy projekcie dobudowy drugiej jezdni na odcinku Olsztyn – Biskupiec, o długości 25,3 km. Dla tego zadania wydana została decyzja środowiskowa, opracowywana jest koncepcja programowa, projekt budowlany i wykonawczy.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe zostało także opracowane dla budowy trasy Mrągowo – Orzysz – Ełk o długości ok. 74 km. Konieczna jest ponowna analiza akustyczna i ocena BRD przed złożeniem wniosku o decyzję środowiskową. GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie aktualizacji STEŚ z elementami koncepcji programowej.
Droga ekspresowa S16W ostatnich latach zmiany rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych dla województwa warmińsko-mazurskiego wprowadziły dwie nowe drogi ekspresowe: S5 – stanowiącą przedłużenie istniejącej drogi ekspresowej S5 od węzła Nowe Marzy (A1) do Ostródy oraz S16 Olsztyn – Ełk – Knyszyn. Dzięki tym drogom północno-wschodnia część Polski, w tym województwo, uzyska możliwość przejazdu w układzie równoleżnikowym trasą wiodącą drogami klasy S.
Od granicy z woj. kujawsko-pomorskim do Ostródy będzie to droga S5, następnie do Olsztynka – S7, z Olsztynka do Olsztyna – S51 i od Olsztyna do Ełku – S16. Układ ten będzie łączył drogi biegnące na linii północ – południe: A1, S7 i S61. Tym samym połączy region z pozostałą siecią autostrad i dróg ekspresowych w kraju i Europie.