Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Podsumowanie 2017: viaTOLL zebrał blisko 1,9 mld zł

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 24.01.2018

PARTNERZY DZIAŁU


 

Podsumowanie 2017: viaTOLL zebrał blisko 1,9 mld zł
fot. Kapsch

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wpływy w wysokości 1,88 mld zł to dotychczasowy rekord roczny jaki uzyskał system poboru opłat drogowych. W 2017 roku sieć wydłużyła się o 360 km. Obecnie liczy 3 660 km. Operator podsumował ostatni rok funkcjonowania systemu.
System poboru opłat drogowych viaTOLL działa od lipca 2011 roku. W ciągu ponad 6 lat funkcjonowania wpływy z systemu wyniosły ponad 9 mld zł. Środki te zasiliły Krajowy Fundusz Drogowy, skąd trafiają na budowę i przebudowę dróg.

W samym roku 2017 zebrano od kierowców ponad 1,88 mld zł.

 
Roczne wpływy systemu ViaTOLL

Obecnie sieć dróg płatnych objętych opłatą viaTOLL liczy 3669 km. Ostatnie rozszerzenie miało miejsce w lipcu 2017 i objęło 360 km.

Jak podaje operator systemu – firma Kapsch Telematic Services – na koniec grudnia w systemie zarejestrowanych było ponad 1,122 mln pojazdów i 552 tys. podmiotów gospodarczych.

Dodatkowo do tej pory wydano blisko 88 tys. urządzeń viaAUTO, które umożliwiają pokonywanie bez konieczności zatrzymywania wybranych bramek autostradowych na płatnych autostradach podlegających GDDKiA (A2 i A4).

Koszty systemu

Jak wynika z danych operatora, budowa systemu kosztowała 1,07 mld zł, natomiast rozszerzenia 297 mln zł. W sumie daje to 1,4 mld zł wydanych ze Skarbu Państwa. W 2017 roku koszty operacyjne systemu wyniosły 14 proc. W ubiegłym roku koszty funkcjonowania systemu viaTOLL wyniosły 14% rocznych wpływów, tj. ok. 262,7 mln zł. To kwota, która wraz z wynagrodzeniem dla operatora pokrywa Skarb Państwa.
  
Koszty operacyjne wraz z wynagrodzeniem Kapsch pokrywane jest z budżetu GDDKiA, natomiast opłaty wnoszone przez kierowców i przewoźników trafiają bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego.

Od początku funkcjonowania systemu zwraca się uwagę, że zróżnicowanie stawek opłat w zależności od klasy emisji spalin korzystnie wpływa na strukturę pojazdów ciężkich – rośnie liczba tych bardziej ekologicznych w stosunku do bardziej zanieczyszczających środowisko.

Obecnie blisko 67 proc. zarejestrowanych pojazdów to te w klasie emisji od Euro 4 do Euro 6. Udział najniższych klas spadł poniżej do 16 proc.

Będą zmiany

Ten rok jest ostatnim, w którym za system poboru opłat odpowiada prywatny podmiot. Umowa z Kapschem wygasa na początku listopada. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, nie zostanie wybrany jego następca. W listopadzie system e-myta przejmie Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Resort odpowiedzialny za transport liczy m.in. na zwiększenie efektywności systemu. Zmiany uzasadniano także chęcią ułatwienia kolejnych rozszerzeń systemu, dodawania nowych funkcjonalności, a także lepszej ochrony danych osobowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5