Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Polimex-Mostostal i GDDKiA zamknęły spór sprzed 4 lat

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.09.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Polimex-Mostostal i GDDKiA zamknęły spór sprzed 4 lat
fot. Ladyheart

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Postępowania sądowe dotyczące sporu pomiędzy GDDKiA i Polimeksem-Mostostalem zostały umorzone. Decyzje w tej sprawie są już prawomocne. Tym samym zakończył się spór inwestora i wykonawcy trwający od 2014 roku. Chodzi o trzy kontrakty drogowe.
W piątek uprawomocniły się i uzyskały klauzulę wykonalności postanowienia dotyczące umorzenia sporów sądowych pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum na czele z Polimeksem –Mostostalem.

Trwający od kilku lat spór dotyczył trzech kontraktów drogowych: projektu i budowy autostrady A1 Stryków – węzeł Tuszyn na odcinku ok. 40 km od węzła Stryków 1, budowy autostrady A4, na odcinku odcinak Rzeszów (węzeł Rzeszów Wschód) – Jarosław (węzeł Wierzbna) o długości ok. 41 km oraz budowy drogi ekspresowej S69 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek od węzła Mikuszowice do Żywca.

Na zlecenie GDDKiA Polimex-Mostostal budował je w konsorcjum z firmami Doprastav AS, MSF Engenharia oraz MSF Polska.

Zgodnie z prawomocną ugodą strony potwierdziły zakończenie wykonania umów w dniu 14 stycznia 2014 r. w stosunku do kontraktu na A1 i A4, oraz w dniu 31 grudnia 2013 r. w stosunku do umowy na S69 (wówczas odeszło do zerwania kontraktów). Zobowiązały się też nie dochodzić od siebie jakichkolwiek roszczeń związanych z realizacją umów, co spowoduje umorzenie postępowań sądowych. Polimex wycofa m.in. powództwa w zakresie sporów sądowych toczących się przed sądami na Słowacji wobec Doprastav AS.

Co uzgodnili

Jak dowiadujemy się z komunikatu, Polimex – Mostostal, na mocy ugody, przejmuje odpowiedzialność za potencjalne roszczenia podwykonawców, usługodawców i dostawców oraz innych podmiotów, które były wykonywały roboty, świadczyły usługi, dokonywały dostaw, bądź spełniały inne świadczenia w związku z realizacją umów. Na zabezpieczenie tych roszczeń spółka zobowiązuje się do przedłożenia GDDKiA gwarancji bankowych na kwotę 20 mln zł, na okres 6 lat. Po okresie 3 lat gwarancja może być zredukowana do kwoty 12,5 mln zł.

GDDKiA zwolni z kolei gwarancję bankową wystawioną na zlecenie Polimeksu na zabezpieczenie roszczeń wynikających z umowy na A1 na kwotę 29,21 mln zł oraz z umowy A4 na 56 mln zł. Cofnie także powództwa sądowe o wypłatę tych gwarancji,
Ponadto P-M przejmie obsługę gwarancyjną w zakresie określonych robót dotyczących węzła Wierzbno wykonanego w ramach umowy na A4 na okres do 2024 roku oraz obsługę gwarancyjną na kontrakcie A4 Szarów – Brzesko na okres do stycznia 2019 r. Przejmie także rozliczenia z tytułu wykonawstwa zastępczego w ramach obsługi gwarancyjnej innej umowy infrastrukturalnej.

Spółka wniesie także kaucję w wysokości ok. 6,58 mln zł na okres nie dłuższy niż do 4 lipca 2019 r. tytułem zabezpieczenia braku wypłaty środków z regwarancji wystawionej przez Doprastav AS na poczet zabezpieczenia usunięcia wad i usterek w okresie gwarancji jakości i rękojmi dotyczącej kontraktu na A4.

Polimex szacuje swoją odpowiedzialność z tytułu zawartych ugód na nie więcej niż 48,8 mln zł.

Jak informowano wcześniej, łączna wartość przedmiotu sporu objętego ugodą z powództwa wykonawców wynosiła ponad 612,780 mln zł, a z powództwa GDDKiA ponad 511,101 mln zł.

Kontrakty sprzed lat

Sporne kontrakty zostały rozwiązane pod koniec grudnia 2013 r. i w styczniu 2014 roku. Umowy zostały wypowiedziane prze obie strony. Towarzyszył im spór o to, kto zrobił to jako pierwszy.

Dwa odcinki autostrad, o których mowa, pierwotnie miały być gotowe odpowiednio A1– latem 2013 roku, natomiast A4 jesienią 2012 roku. Ostatecznie zostały otwarte z kilkuletnim opóźnieniem. A1 zrealizowali konsorcjum Budimeksu i Strabagu oraz Mota Engil Central Europe (40-kilometrowy odcinek został podzielony na 3 krótsze), a kierowcy pojechali nim w lipcu 2016 roku.

Także latem 2016 roku kierowcom udostępniono autostradę A4 od Rzeszowa do Jarosławia, które dokończyło budować konsorcjum Budimex i Strabag.

Drogę ekspresowa S69 sfinalizowała Mota Engil Central Europe, a kierowcy jeździli od listopada 2014 roku odcinkiem Mikuszowice – Buczkowice, a od lipca 2015 r. fragmentem od Buczkowic do Żywca.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS