Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Kraków

Północna obwodnica Krakowa ma nowego wykonawcę. Chińczycy odpadli

| ep. źródło: RynekInfrastruktury.pl/GDDKiA 22.09.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Północna obwodnica Krakowa ma nowego wykonawcę. Chińczycy odpadli
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Kraków

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gulermak i Mosty Łódź mają wybudować Północną Obwodnicę Krakowa. To wynik ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty na to zadanie. W pierwszym rozstrzygnięciu jako najkorzystniejsze wskazane zostało konsorcjum na czele z chińską firmą Stecol.
Wybrana oferta firmy Gulermak i Mostów Łódź jest warta 1,427 mld zł. To więcej niż planowany budżet zamawiającego (1,339 mld zł). Spośród ośmiu złożonych propozycji wykonawców w zarezerwowanej przez inwestora kwocie mieściła się tylko jedna oferta – pierwotnie wskazanego jako najkorzystniejsza, złożona przez konsorcjum z liderem z Chin.

Od tego wyboru skutecznie odwołały się do KIO wybrane właśnie konsorcjum (drugie miejsce pod względem ceny) oraz firmy Budimex i Strabag (na trzecim miejscu wśró ofert cenowych).

Teraz jest jeszcze czas na ewentualne odwołania od kolejnego rozstrzygnięcia.

Co do zrobienia

Wybrany wykonawca ma przygotować projekt, wybudować drogę i uzyskać pozwolenie na użytkowanie w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy, nie licząc okresów zimowych w czasie prowadzenia robót budowlanych.

W ramach inwestycji do wykonania jest dwujezdniowej droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła) wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą. Jezdnie mają mieć po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Wykonawca musi też pozyskać wszystkie niezbędne decyzje aż do pozwolenie na użytkowanie.

W ramach zadania zaplanowano rozbudowę węzła Modlnica. Chodzi o dobudowę 4 łącznic. Powstanie też węzeł Zielonki. Będzie to węzeł zespolony, z dwoma rondami, na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną Trasą Wolbromską (zadanie realizowane przez ZDW w Krakowie).

W miejscu skrzyżowania z DK-7 i Al. 29 – listopada powstanie węzeł Węgrzce, a na przecięciu z drogą powiatową 1256 K Batowice.

Zaplanowano także budowę 3 tuneli drogowych: pod rzeką Prądnik o długości 870 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 653 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o dł. 98 m.

Do wybudowania jest 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych, 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.

Świeży pomysł na drogę

Jak przypomina GDDKiA, Północna Obwodnica Krakowa została zaplanowana dopiero w rozporządzeniu Rady Ministrów z 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Wcześniej jej budowa nie była planowana.

Przetarg na wykonanie koncepcji programowej dla tej drogi ruszył na początku września 2016 roku, a postępowanie na wybór wykonawcy w trybie zaprojektuj i wybuduj 23 grudnia 2017 roku.

Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79 – informuje GDDKiA. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę.

Chińczycy wykluczeni

Przetarg na północną obwodnicę Krakowa to jedno z zadań drogowych, o którego realizację ubiegał się wykonawca z Chin – przedsiębiorstwa z tego kraju nie wygrały żadnego przetargu drogowego od czasu budowy A2 na Euro 2012. Wtedy to kontrakt realizowany przez Covec zakończył się porażką i stał się symbolem kryzysu drogowego z tamtego okresu.

Okazuje się jednak, że na razie chińskim wykonawcom nie uda się wrócić na nasz rynek – zarówno w przypadku omawianej POK, jak i drugiego kontraktu – S7 Rdzawka – Nowy Targ, gdzie Chińczycy także złożyli ofertę z najniższą ceną, ich propozycja została wykluczona po odwołaniu do KIO.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS