Autostrada A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie będzie miała trzeci pas ruchu. Opracowaniem dokumentacji zajmie się Ivia. GDDKiA podpisała właśnie umowę z wykonawcą.
Potrzebne opracowania powstaną w ciągu czterech lat. Koszt prac wyniesie 7 mln zł.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), a następnie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rozbudowy autostrady A4 o trzeci pas ruchu. Na odcinku od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej dokumentacja opracowana ma być tylko dla jezdni w kierunku Katowic, ponieważ rozbudowa A4 w kierunku Rzeszowa o trzeci pas ruchu już trwa.
Opracowane musi być minimum pięć wariantów rozwiązań projektowych obejmujących. Analizowane będą: poszerzenie istniejących pasów ruchu, dobudowa drugiej jezdni, dobudowa obustronna pasów ruchu, dobudowa jednostronna pasów ruchu a także odcinkowo poprowadzenie drogi w nowym przebiegu.
Wykonawca przeprowadzi też spotkania informacyjne z lokalną społecznością i zarekomenduje GDDKiA trzy warianty rozwiązań do dalszych prac projektowych.
Przygotowana analiza wielokryterialna umożliwi wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji.
Odcinek Balice – ul. Kąpielowa, o długości około 17,2 km, ma przekrój dwupasowy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Obecnie, oprócz prowadzenia ruchu tranzytowego na trasie Katowice – Rzeszów, stanowi też uzupełnienie układu komunikacyjnego miasta Krakowa.
Poszerzenie tego fragmentu A4 jest konieczne ze względu na obecne natężenie ruchu pojazdów, które cały czas wzrasta. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku, w zależności od odcinka, natężenie ruchu wynosiło od 49,6 tys. do 64,1 tys. poj./dobę. Pięć lat później wzrost tego natężenia wyniósł od 27 do 61 proc. w zależności od odcinka. W liczbach daje to od 71,4 tys. do prawie 85 tys. pojazdów na dobę. Są to wartości średnie, które zwiększają się w godzinach szczytów komunikacyjnych i dochodzi wówczas do zatorów.
Podstawowym celem rozbudowy A4 Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa do trzeciego pasa ruchu jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej. Poszerzenie obu jezdni, z uwagi na brak rezerwy, będzie wymagało także przebudowania wszystkich obiektów inżynierskich oraz istniejących węzłów.
Autostrada A4 na odcinku od Balic do ul. Kąpielowej w Krakowie, w podziale na odcinki, została wybudowana w latach 1986-1995.