Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Południowa Obwodnica Warszawy idzie do przodu. Półmetek blisko

| Elżbieta Pałys źródło: RI 29.11.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Południowa Obwodnica Warszawy idzie do przodu. Półmetek blisko
fot. EP
Południowa Obwodnica Warszawy idzie do przodu. Półmetek blisko
Południowa Obwodnica Warszawy idzie do przodu. Półmetek blisko
Południowa Obwodnica Warszawy idzie do przodu. Półmetek blisko
Południowa Obwodnica Warszawy idzie do przodu. Półmetek blisko

 

Na wszystkich trzech odcinkach Południowej Obwodnicy Warszawy zaawansowanie robót przekroczyło już 40 proc. Wykonawcy nie zwalniają tempa. Deklarują, że jeśli tylko warunki atmosferyczne na to pozwolą, prace będą prowadzone także zimą.
Południowa Obwodnica Warszawy to 18,6 km drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska. Ich realizacja została podzielona na 3 odcinki.

Estakady i "wanna szczelna"

Od wschodu pierwszy fragment zaczynający się za węzłem Lubelska (przecięcie z drogą S17) a kończący przed węzłem Wał Miedzeszyński realizuje Warbud (odcinek C). To droga o długości 7,5 km z dwoma jezdniami po trzy pasy w każdym kierunku. Powstanie tu m.in. węzeł Patriotów, 3 estakady na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego 6 przejść pod droga ekspresową i drogami dojazdowymi oraz 4 wiadukty nad trasą, w tym m.in. w ciągu ulicy Zabawnej i Izbickiej.

Roboty, po zakończeniu fazy projektowej, ruszyły w październiku ub. roku. Obecnie rzeczowe zaawansowanie prac GDDKiA w Warszawie, której podlega inwestycja, szacuje na 43 proc.

Jak informuje Artur Raczak, dyrektor kontraktu z Warbudu roboty przygotowawcze dla części prac zakończyły się, w części są zaawansowane w 85 proc., prace związane z kanalizacją deszczową i zbiornikami są wykonane w 25 proc. podobnie jak obiekty inżynierskie. Jeśli chodzi o część drogową, roboty ziemne dla drogi głównej są wykonane w 70 proc. a na części odcinków są już wykonywane podbudowy z kruszyw.

Jednym z najważniejszych obiektów na trasie będzie węzeł Patriotów z tzw. wanną szczelną, nad którą będą przeprowadzone 3 wiadukty kolejowe dla linii kolejowej Warszawa – Dorohusk i dwa drogowe dla jezdni w ciągu ulicy Patriotów (wschodniej i zachodniej).

Sama wanna szczelna będzie miała 340 m długości. Jak zapewnia wykonawca, rozwiązanie nie będzie uciążliwe dla mieszkańców – Wanna jest w obniżeniu, a wokół powstaną ekrany, które będą separować ruch główny, ale także ruch lokalny – wyjaśnia Adam Zalewski, kierownik budowy.

Prace przy budowie wanny trwają. Obecnie prowadzone są także roboty związane z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Powstają metodą nasuwową.

Wykonawca korzysta obecnie z pracy 57 podwykonawców, 30 usługodawców i 20 dostawców. W październiku na budowie pracowało średnio 400 osób. – Dokładamy starań, by wykorzystać dwa okresy zimowe jakie są przed nami, żeby dochować końcowego terminu – mówi dyrektor kontraktu.

Brzegi Wisły będą połączone

Z tym odcinkiem sąsiaduje fragment trasy za którą odpowiada konsorcjum Gulermak oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (odc. B). W ramach tego kontraktu powstaje droga ekspresowa o długości ok. 6,5 km wraz z mostem przez Wisłę. Wykonawca ma do wybudowania także dwa węzły drogowe wyznaczające początek i koniec odcinka: Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński.

Sam most przez Wisłę ma długość całkowitą 1,505 m, w tym część główna w nurcie to 535 m. W ramach budowy przeprawy przez Wisłę powstaną dwa niezależne obiekty – każdy dla jednej jezdni mieszczącej 4 pasy ruchu.
Obecnie wykonawca zrealizował już 70 proc. nasypów. Ruszył też z budową mostu po obu brzegach Wisły.

Do budowy przeprawy będą wykorzystane w sumie trzy technologie – po stronie Wawra jest to maszyna MMS (prace trwają), część nad Wisłą będzie realizowana metodą nawisową, a po stronie Wilanowa jest to nasuwanie.

Wykonawca przygotował już stanowisko do nasuwania poszczególnych segmentów mostu po stronie Wilanowa.– Zakładamy, że jeden segment będzie nasuwany w ciągu ok. 8-10 dni – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy wykonawcy.

Na tym odcinku jest do wykonania w sumie 14 obiektów inżynierskich po stronie wilanowskiej (obecnie trwają prace m.in. w ramach wiaduktu przy ul. Sytej) oraz 5 po stronie Wawra. Prace w tej chwili toczą się przy czterech z nich. Planowana tam kładka pieszo-rowerowa, zgodnie z harmonogramem, my być wykonana w późniejszym terminie.

– Dziennie na budowie pracuje ok. 400 osób – informuje Bartosz Sawicki. Podobnie jak wykonawca odcinka C, Także zapewnia, że prace, w miarę sprzyjających warunków, będą prowadzone także zimą. – W ubiegłym sezonie zimowym prace nie były realizowane tylko przez 2 tygodnie – mówi Sawicki.

Wykonawca w kłopotach, ale budowa trwa

GDDKiA szacuje zaawansowanie rzeczowe robót na tym odcinku na ok. 46 proc.

POW po stronie zachodniej zamyka odcinek miedzy węzłami Puławska (bez budowy węzła) i Przyczółkowa (budowany w ramach odcinka B). Za realizację tego odcinka o długości ok. 4,6 km odpowiada Astaldi.

W ramach tego odcinka powstaje m.in. tunel o długości 2,3 km przechodzący m.in. pod linią metra. Poza tym powstanie 9 wiaduktów, 1 wanna i 2 konstrukcje oporowe.

Obecne zaawansowanie robót to ok. 49 proc. wykonanych jest ok. 70 proc. ścian szczelinowych tunelu, i ok. 30 proc. stropów. Zakończyła się także budowa przyczółków przy 2 obiektach – przy ul. Ledóchowskiej i Rzeczpospolitej.
Mimo kłopotów finansowych wykonawcy i zejścia Astaldi z kontraktów kolejowych w Polsce, ka potwierdza rzeczniczka GDDKiA w Warszawie Małgorzata Tarnowska, budowa odcinka A trwa bez zakłóceń.

Cała POW ma być gotowa w drugiej połowie 2020 roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS