Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska i Unia Europejska

Ponad 2,3 mld zł z Unii na ważne drogi

| inf. pras. źródło: RI/GDDKiA 30.10.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Ponad 2,3 mld zł z Unii na ważne drogi
fot. GDDKiA

 

Fragment autostrady A1, drogi ekspresowej S3 oraz trzech obwodnic: Kępna, Niemodlina i Tomaszowa Lubelskiego zostały dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej. W sumie dotacja wynosi przeszło 2,3 mld zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – największy beneficjent programu Infrastruktura i Środowisko – na 92 projekty ma już 63 umowy o dofinansowanie.
Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje złożyć trzy kolejne wnioski i podpisać dwie umowy.

– Dzisiaj kolejne inwestycje drogowe zyskują dofinansowanie ze środków europejskich. Wśród nich m.in. budowa autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa – powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Budowa nowoczesnych i bezpiecznych dróg to kosztowne przedsięwzięcie, dlatego dofinansowanie ze środków UE dla kolejnych inwestycji jest bardzo ważne. Jeszcze ważniejsze jest to jak beneficjent radzi sobie z ich wykorzystaniem. A GDDKiA posiada zdecydowanie większy potencjał finansowy projektów niż przyznana w ramach POIiŚ 2014-2020 kwota dofinansowania. Obecnie mamy dofinansowanie dla 92 projektów – podkreślił Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

– Zależy nam na tym, aby środki unijne dedykowane polskiej infrastrukturze drogowej były racjonalne wykorzystane. Jesteśmy w gotowości, aby podpisywać kolejne umowy i angażować jeszcze większe środki unijne w polską infrastrukturę – dodał Tomasz Żuchowski.

W piątek podpisane zostały kolejne cztery umowy na dofinansowanie. Dotyczą następujących projektów:

Budowa autostrady A1 na odcinku od końca obwodnicy Częstochowy do Tuszyna


Przedsięwzięcie polega na budowie autostrady A1 na odcinku od końca obwodnicy Częstochowy do Tuszyna o długości ponad 80 km, która w całości zlokalizowana jest w sieci bazowej TEN-T w korytarzu Bałtyk - Adriatyk. Ponadto projekt obejmuje m.in.:
• budowę pięciu węzłów drogowych w ciągu A1 (Mykanów, Radomsko, Kamieńsk, Piotr Trybunalski Południe i Piotr Trybunalski Zachód), trzech Miejsc Obsługi Podróżnych (Słostowice, Stobiecko Szlacheckie Zachód, Stobiecko Szlacheckie Wschód) oraz Obwodu Utrzymania Autostrady;
• budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych, obiektów inżynierskich, Systemu Zarządzania Ruchem w zakresie elementów ITS, systemu odprowadzania wód deszczowych, oświetlenia drogowego, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonanie zieleni drogowej.
Całkowita wartość projektu: 3 543 423 113,41 zł
Wydatki kwalifikowane: 1 997 831 605,05 zł
w tym dofinansowanie unijne: 1 698 156 864,29 zł

Termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Wtedy będą gotowe trzy pasy w każdą stronę. GDDKiA chce jednak, by do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z jednej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystane maja być trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny, co pozwoli udostępnić kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Miękowo – Brzozowo


Przedsięwzięcie polega na budowie drogi ekspresowej S3 na odcinku Miękowo – Brzozowo o długości 22,14 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Ponadto projekt obejmuje m.in.:
• budowę trzech węzłów drogowych (Brzozowo, Przybiernów, Babigoszcz) oraz dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (Przybiernów Zachód i Przybiernów Wschód),
• budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych, obiektów inżynierskich, urządzeń ochrony środowiska, systemu odprowadzania wód deszczowych, oświetlenia drogowego, elementów Systemu Zarzadzania Ruchem, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonanie zieleni drogowej.
Całkowita wartość projektu: 436 358 875,47 zł
Wydatki kwalifikowane: 225 542 800,01 zł
w tym dofinansowanie unijne: 191 711 380,01 zł

Koniec robót przewidziany jest w 2021 roku.

Budowa obwodnicy Kępna w ciągu drogi S11

Przedsięwzięcie polega na budowie obwodnicy Kępna w ciągu drogi ekspresowej S11 o długości ok. 8,14 km, która w całości zlokalizowana jest w sieci kompleksowej TEN-T. Ponadto projekt obejmuje m.in.:
• budowę dwóch węzłów drogowych w ciągu S11 (Kępno - Wschód i Baranów),
• budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych, obiektów inżynierskich, systemu odprowadzania wód deszczowych, oświetlenia drogowego, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, ekranów akustycznych, wykonanie zieleni drogowej.
Całkowita wartość projektu: 183 101 000,00 zł
Wydatki kwalifikowane: 114 484 537,95 zł
w tym dofinansowanie unijne: 97 311 857,25 zł

Koniec robót przewidziany jest w 2021 roku.

Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17

Projekt ma na celu budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17 o długości 9,58 km, zlokalizowanej w sieci kompleksowej TEN-T. Przedmiotowa obwodnica biegnie nowym śladem po wschodniej stronie Tomaszowa Lubelskiego. Ponadto projekt obejmuje m.in.:
• budowę dwóch węzłów drogowych (Tomaszów Lubelski Północ i Tomaszów Lubelski Południe),
• budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych, obiektów inżynierskich, urządzeń ochrony środowiska, systemu odprowadzania wód deszczowych, oświetlenia drogowego, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonanie zieleni drogowej.
Całkowita wartość projektu: 281 749 000,00 zł
Wydatki kwalifikowane: 139 745 492,46 zł
w tym dofinansowanie unijne: 118 783 668,59 zł

Koniec robót przewidziany jest w 2021 roku.

Budowa obwodnicy Niemodlina w ciągu DK-46


Przedsięwzięcie polega na budowie obwodnicy Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46 o parametrach drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 11,49 km. Przedmiotowa inwestycja biegnie nowym śladem po południowo-wschodniej stronie Niemodlina. Ponadto projekt obejmuje m.in.:
• budowę dwóch węzłów drogowych (Niemodlin i Sosnówka) oraz ronda turbinowego Brzęczkowice, łącznika od węzła Sosnówka do ronda na DK46 o długości 0,725 km, dwóch parkingów,
• budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych, obiektów inżynierskich, urządzeń ochrony środowiska, systemu odprowadzania wód deszczowych, oświetlenia drogowego, elementów Systemu Zarzadzania Ruchem, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonanie zieleni drogowej i inne.
Całkowita wartość projektu: 299 000 000,00 zł
Wydatki kwalifikowane: 284 202 157,79 zł
w tym dofinansowanie unijne: 241 571 834,11 zł

Koniec robót przewidziany jest w 2021 roku.

W sumie GDDKiA ma już dofinansowanie dla 92 projektów.

Zgodnie z obowiązującym tzw. wykazem projektów zidentyfikowanych przewidywane jest przyznanie dofinansowania dla 92 projektów unijnych przygotowywanych i wdrażanych przez GDDKiA, w kwocie ponad 43,8 mld zł. Co ważne, pełen potencjał finansowy tych 92 projektów wynosi około 45 mld zł. Oznacza to, że GDDKiA posiada zdecydowanie większy potencjał finansowy projektów niż przyznana w ramach POIiŚ 2014-2020 kwota dofinansowania.

GDDKiA podpisała 63 umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartość całkowita inwestycji, dla których zawarliśmy umowy o dofinansowanie, wynosi około 74,01 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to około 41,25 mld zł oraz wkład UE to blisko 35,04 mld zł. Dla podpisanych umów wykorzystaliśmy już ok. 80 proc. przyznanych środków.

Do końca bieżącego roku złożone maja być do oceny kolejne wnioski o dofinansowanie dla trzech projektów unijnych oraz podpisane jeszcze dwie umowy o dofinansowanie. Mają dotyczyć budowy obwodnicy Kędzierzyna Koźla w ciągu DK-40 oraz budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza.

– Szacujemy, że do końca br. poziom wykorzystania środków UE wyniesie około 89 proc. – stwierdza w komunikacie GDDKiA.

Od początku wdrażania perspektywy finansowej 2014-2020 GDDKiA złożyła 762 wnioski o płatność na kwotę wydatków kwalifikowalnych w wysokości około 35,8 mld zł.

Kwota wydatków już certyfikowanych (wkład UE) wynosi około 28,7 mld zł. Oznacza to, że rozliczonych zostało finansowo ponad 66 proc. przyznanych środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Realizacja oraz rozliczanie finansowe projektów UE z obecnej perspektywy zakończy się 31 grudnia 2023 rok.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5