Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Autostrady - Polska

Ponad 91 tys. mandatów z odcinkowego pomiaru prędkości na A1

| Elżbieta Pałys źródło: RI 14.09.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Ponad 91 tys. mandatów z odcinkowego pomiaru prędkości na A1
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

A2
Autostrady
Drogi

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłączyła już odcinkowy pomiar prędkości na jednym z budowanych odcinków autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Od drugiej połowy stycznia na obu odcinkach urządzenia zarejestrowały 362,6 tys. naruszeń. Do tej pory wystawiono ponad 91,2 tys. mandatów. Udało się wyeliminować ekstremalne przekroczenia prędkości.
Pomysł zamontowania odcinkowego pomiaru prędkości na powstającej A1 podsunęli odpowiedzialnym instytucjom sami wykonawcy. Autostrada A1 powstaje pod ruchem. Żeby minimalizować utrudnienia, kierowcom sukcesywnie udostępniane były nowe betonowe odcinki. Dzięki temu na części trasy możliwy był ruch dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Nadal jednak był to plac budowy. Mimo że na budowanej trasie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km/h, niektórzy kierowcy rozpędzali się do prędkości nawet trzy razy wyższej.

W drugiej połowie stycznia na A1 zamontowano odcinkowy pomiar prędkości, który objął w sumie 57 km na odcinkach od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego (16 km) i od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy (blisko 41 km).

Od czasu zamontowania urządzenia zarejestrowały w sumie 362,6 tys. naruszeń. W 299,3 tys. sprawach zatwierdzono wezwania, które na bieżąco są przesyłane właścicielom pojazdów oraz zatwierdzono 91,2 tys. mandatów – przekazał nam Generalny Inspektorat Transportu Drogowego. Czynności w pozostałych sprawach cały czas trwają.

System się sprawdził

– Sytuację na kontrolowanych odcinkach A1 można ocenić, jako ustabilizowaną – mówi Monika Niżniak, rzecznik prasowa GITD. Jak wylicza, średnia prędkość z jaką kierujący przekraczają dozwoloną prędkość utrzymuje się na tym samym poziomie – 28 km/h więcej niż przewiduje ograniczenie prędkości. – Nie są też stwierdzane przypadki ekstremalnych przekroczeń prędkości, na które przed wprowadzeniem kontroli wskazywali wykonawca oraz zarządca drogi – informuje Monika Niżniak.

Zmalała także, w stosunku do okresu sprzed uruchomienia pomiarów, liczba zdarzeń drogowych na kontrolowanych odcinkach.

Pomiar wyłączony

W ubiegłym tygodniu GDDKiA wyłączyła urządzenia pomiarowe na odcinku pomiędzy Kamieńskiem a Częstochową. To wynik zmian w organizacji ruchu i zbliżającego się końca prac na trasie głównej.

Do rozbiórki poszedł ok. 250-metrowy odcinek tymczasowej nawierzchni bitumicznej w miejscu dawnego skrzyżowania DK-1 z DK-42 w okolicy Radomska. Wraz z nim wyłączono odcinkowy pomiar na dłuższym, 40-kilometrowym odcinku, mimo że nadal obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h. Nadal mierzona jest średnia prędkość z jaka kierowcy pokonują 16-kilometrowy odcinek między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim.

Czy urządzenia pójdą na ursynowski POW?

Wyłączenie pomiarów na autostradzie zrodziło pytania o to gdzie zostanie wykorzystany sprzęt pomiarowy po jego demontażu. – Decyzje, co do dalszego wykorzystania urządzeń nie zostały jeszcze podjęte – mówi Monika Niżniak.

Dementuje jednocześnie spekulacje (a także oczekiwania), by zwolniony na A1 osprzęt OPP miał trafić do tunelu w ciągu południowej obwodnicy Warszawy. Tu są inne plany.

– CANARD GITD jest gotowe w każdej chwili rozpocząć montaż dwóch stacjonarnych urządzeń rejestrujących prędkość. Wprowadzenie kontroli z wykorzystaniem tzw. fotoradarów zostało uzgodnione z zarządcą drogi GDDKiA. Rozwiązanie to uzyskało również pozytywną opinię Policji, w której podkreślono, że ich instalacja wpłynie pozytywnie na stan bezpieczeństwa – mówi rzeczniczka inspekcji transportowej.

Tunelowy odcinek POW jest obecnie na etapie testów i odbiorów. Ma być otwarty jesienią.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5