Polskie projekty transportowe otrzymały łącznie 1,27 mld euro dofinansowania z CEF. Największymi z nich jest modernizacja linii kolejowej E65 Będzin – Katowice oraz budowa S19 Miejsce Piastowe – Dukla – Barwinek w ciągu Via Carpatia.
Wczoraj (29 czerwca) ogłoszono wyniki
wszczętego w styczniu konkursu CEF2 - pierwszego w ramach nowej perspektywy na lata 2021-2027. TW sumie zaakceptowano siedem polskich wniosków, które otrzymają ponad 1,26 miliarda euro dofinansowania (trzy projekty z puli kohezyjnej i 4 projekty z puli ogólnej). To bardzo wysoka kwota, biorąc pod uwagę, że budżet całego naboru to 5,4 mld euro. Warto uzupełnić, że nabór wniosków w konkursie dotyczącym paliw alternatywnych przedłużono aż do października 2023 roku - stąd różnica względem
ogłoszonej pierwotnie wartości 7,05 mld euro.
Polska znalazła się na szczycie listy państw Unii Europejskiej pod względem wartości pozyskanych środków - otrzymaliśmy ponad 23% dostępnego budżetu. Większość z tych pieniędzy otrzyma PKP PLK - łącznie będzie to 937 mln euro dofinansowania. Jednak większość zgłoszonych przez polską kolej projektów odpadła -
szerzej piszemy o tym tutaj.
Dofinansowanie dla Via CarpatiaJednym z największych projektów, które otrzymały dofinansowanie w konkursie jest transgraniczny projekt drogowy, zgłoszony we współpracy ze Słowacją na realizację odcinka S19 Miejsce Piastowe – Dukla – Barwinek. Dofinansowanie określono na 327 mln euro, co stanowi 66 proc. wartości inwestycji. Beneficjentem zadania „Realizacja transgranicznego połączenia drogowego z elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasie Via Carpatia między Polską a Słowacją” będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Projekty portowe i intermodalneW ramach pierwszego konkursu CEF dofinansowanie uzyskał ponadto projekt Schavemaker Invest Sp. z. o.o. dotyczący rozbudowy terminalu intermodalnego w Kątach Wrocławskich. Na ten cel przyznano 2,7 mln euro, czyli 30 proc. wartości zadania. Do tego 1,7 mln euro trafi na projekt Zarządu Morskiego Portu Police „Budowa stacji kolejowej i nabrzeża ciężkiego w Porcie Morskim w Policach – prace studialne”. Dofinansowanie z CEF wyniesie 50 proc. wartości zadania. Dofinansowanie otrzymały też dwa projekty wielostronne, w których partnerem jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania w wyniku ogłaszanych konkursów, dlatego tylko najważniejsze w skali całej UE projekty, w dodatku konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich, mają szansę otrzymać dofinansowanie. CEF wspiera trzy obszary: sieć transportową, energetyczną oraz telekomunikacyjną. W perspektywie 2014-2020 Polska otrzymała 4,3 mld euro dofinansowania z CEF na realizację łącznie 59 projektów w obszarze transportu, stając się liderem w pozyskaniu środków z tego instrumentu.
– Polskie projekty transportowe otrzymały łącznie 1,27 mld euro dofinansowania z CEF. W ten sposób kolejny raz potwierdzone zostało znaczenie szlaku Via Carpatia dla rozwoju europejskiej sieci transportowej. Naszym priorytetem pozostają również połączenia kolejowe na osi północ-południe. Unijne dofinasowanie zostało przyznane na modernizację połączenia pomiędzy Katowicami i Republiką Czeską - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który w dniach 28-30 czerwca uczestniczy w Connecting Europe Days, zorganizowanych we francuskim Lyonie.