Pierwsza pozycja na podium wśród największych firm budowlanych jest niezagrożona – to Budimex. Drugie miejsce od dawna należy do firmy Strabag. Wicelider ma jednak silnego konkurenta w postaci grupy Poor – wskazuje Spectis.
Eksperci analizujący rynek budowlany wskazują, że portfel zamówień grupy Porr w Polsce, od czasu przejęcia w 2015 r. spółki Bilfinger Infrastructure, rośnie bardzo szybko. Za sprawą głównie dużych kontraktów drogowych i kolejowych i tunelowych na koniec II kwartału tego roku wartość zleceń firmy przekraczała 6,6 mld zł. – Oznacza to, że pod względem bieżącego portfela zleceń dystans dzielący grupę PORR od grupy Strabag został zniwelowany do jednego średniej wielkości kontraktu – zauważa Spectis.
– W Polsce najprawdopodobniej jesteśmy właśnie świadkami zmiany na pozycji wicelidera rynku budowlanego – wskazują analitycy Spectis odwołując się do zawartego w połowie września kontraktu między Porr a PKP PLK, którego wartość to 1,2 mld zł netto (chodzi o modernizację Magistrali Węglowej na odcinku Kalina – Rusiec Łódzki). To ostatnie zlecenie prawdopodobnie przełoży się na wartość portfela istotnie przekraczającą 7 mld zł, co z kolei oznaczałoby zamianę miejsc na podium.
Nie zanosi się natomiast, by w najbliższym czasie zagrożone było pierwsze miejsce zajmowane przez Budimex. Na koniec czerwca lider miał w portfelu zlecenia warte 11,08 mld zł.
Wszyscy trzej najwięksi wykonawcy realizują ważne zlecenia na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przy czym Budimex ze Strabagiem maja inwestycje, które realizują wspólnie, jak choćby A1 między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim czy też A1 obwodnica Częstochowy, którą wspólnie (także w konsorcjum z Budpolem) kończą po wykonawcy, z którą GDDKiA rozwiązała umowę. Być może jeszcze w tym roku pojedziemy odcinkiem S7 w pobliżu Skarżyska Kamiennej, którą buduje Budimex. Strabag z kolei m.in. ruszył właśnie z pracami budowlanymi na dwóch odcinkach S7 między Płońskiem i Strzegowem.
Wśród dużych zadań realizowanych przez Porr jest m.in. S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry z dwoma tunelami oraz tunel pod Świną w Świnoujściu (spółka realizuje go w konsorcjum z firmami Gulermak i Energopol Szczecin, a GDDKiA Szczecin jest inwestorem zastępczym).