Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dziś umowę projekt i budowę odcinka S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. To na tym odcinku powstanie węzeł łączący Via Carpatię z drogą ekspresową S8. Prace zlecono konsorcjum Porr i Unibep.
Zawarta dziś umowa jest warta 405,6 mln zł. Wykonawca powinien do III kwartału 2022 roku uzyskać decyzję zezwalającą na realizację inwestycji, a budowa powinna się zakończyć w roku 2024.
Do tego czasu powstać ma odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 10,2 km z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu i rezerwą pod trzeci pas. Od północy, w rejonie miejscowości Krynice, włączy się on w istniejącą drogę krajową nr 65 Ełk – Białystok, potem od zachodu ominie Białystok i na węźle Białystok Zachód połączy się z odcinkami S19 będącymi już w realizacji.
Wspomniany węzeł Białystok Zachód będzie ważną częścią tego kontraktu. To tutaj budowana droga S19 połączy się z istniejącą S8. Ósemka dodatkowo zostanie przebudowana na odcinku ok. 1,9 km.
Poza tym wykonawca ma do wybudowania 13 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty: nad rzeką Supraśl i rzeką Białą oraz wiadukt kolejowy nad torami Białystok – Ełk. Droga będzie dostosowana do obciążeń 11,5 t/oś, a o rodzaju nawierzchni zdecyduje wykonawca.
Wybrany wykonawca nie był najtańszy w przetargu na to zadanie. Tańszą ofertę złożyło konsorcjum NDI, ale propozycja została odrzucona ze względu na niespełnienie warunków w zakresie doświadczenia wykonawcy. Decyzję inwestora w tym przypadku podtrzymała w swoim wyroku Krajowa Izba Odwoławcza.
Odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód jest kolejnym odcinkiem trasy Via Carpatia przekazanym do realizacji. Jak podała GDDKiA, to już szósta umowa w ramach 10 przetargów ogłoszonych w ubiegłym roku. Szlak Via Carpatia połączy państwa bałtyckie, poprzez Białystok, Lublin i Rzeszów, z południem Europy.
– Szlak Via Carpatia otwiera gospodarczo regiony Polski wschodniej. Podpisana dzisiaj umowa zapewni dobrą komunikację wokół Białegostoku. Jest to kolejna umowa na realizację tej drogi ekspresowej w woj. podlaskim – mówi wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
– Via Carpatia na terenie Polski to szlak wykorzystujący przebieg już oddanych, budowanych lub planowanych odcinków dróg ekspresowych S19, S16 i S61. Będzie liczył nieco ponad 700 km długości. Kierowcy mają obecnie ok. 75 km tej trasy, a na kolejne odcinki pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim wjadą w tym roku – podkreśla Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA. – W realizacji mamy niemal 300 km przyszłej Via Carpatii, w przetargu na wyłonienie wykonawcy kolejne 85 km, a w przygotowaniu blisko 255 km tej trasy.