Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Postępowanie dot. przejmowania poboru opłat nieważne. Czas nagli

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.09.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Postępowanie dot. przejmowania poboru opłat nieważne. Czas nagli
fot. viatoll.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Instytut Łączności unieważnił postępowanie dotyczące udzielenia zamówienia na czynności związane z przejęciem i eksploatacją elektronicznego systemu poboru opłat. Zamówienie było prowadzone w trybie bez ogłoszenia. Chodziło o „niemożliwą do usunięcia wadę postępowania”.
Zostało mniej niż dwa miesiące do dnia, w którym nowy, państwowy operator musi przejąć krajowy system poboru opłat drogowych, bowiem 2 listopada wygasa umowa z obecnym, którym jest firma Kapsch.

Na to, że jest mało czasu, a system jest bardzo skomplikowany zwracają uwagę nie tylko media i komentatorzy z branży. Przyznaje to także bezpośrednio zainteresowany – Główny Inspektorat Transportu Drogowego , który został wyznaczony do nowej roli.

Pod koniec sierpnia GITD w trybie negocjacji bez ogłoszenia udzielił zamówienia Instytutowi Łączności, który miał się zająć „świadczeniem usługi przejęcia i eksploatacji” systemu poboru opłat. Uzasadniając przyjęty tryb zlecenia prac argumentował, że mimo starań, samodzielnie nie był w stanie zatrudnić wymagana liczbę osób o odpowiednich kwalifikacjach, zwłaszcza że na zdobycie odpowiednich kwalifikacji i wdrożenia pracowników potrzeba 6 miesięcy. Jak wskazano, niespodziewanie współpracy odmówiły inne jednostki, które – zgodnie z przewidzianą w prawie możliwością zapraszano do współpracy, w tym NASK, gdzie negatywna decyzja zapadła w drugiej połowie lipca. Biorąc pod uwagę fakt, że potrzebna jest gotowość na 3 listopada, tryb bez ogłoszenia był – jak uzasadniono – jedynym możliwym.

Instytut Łączności z kolei w tym samym trybie szukał dalszych podwykonawców. Miał już oferty na różne czynności takie jak np. utrzymanie KSPO, obsługi telefonicznego centrum obsługi klienta, czy świadczenie usługi transmisji danych. Jak pisali m.in. Dziennik Gazeta Prawna, portal tvn24.pl i Puls Biznesu wybrany tryb postępowania budził wątpliwości. Teraz zmaterializowały się one w postaci decyzji unieważniającej postępowanie.

„Postępowanie obarczone było niemożliwą do usunięcia wadą, a tym samym niemożliwe było możliwe zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, co stanowi przesłankę obligatoryjnego unieważnienia postępowania” – czytamy w dokumencie Instytutu Łączności.
W praktyce oznacza ro co najmniej tyle, że na wybór, podpisanie umowy i wdrożenie do pracy podwykonawców – w tym wypadku Instytutu Łączności – jest jeszcze mniej czasu.

Przypomnijmy, trwa obecnie także prowadzony przez GITD przetarg na utrzymanie i rozbudowę infrastruktury przydrożnej związanej z poborem opłat – trzeba ją przejąć od 3 listopada, a termin składnia ofert to 3 października. Nie wybrano jeszcze doradcy ekonomicznego i biznesowego mimo, że jedyna oferta w przetargu ze skróconym – z uwagi na pilność – terminem na skracanie ofert jest znana od 11 lipca. Nie wiemy także kto będzie pobierał opłaty na dwóch podlegających GDDKiA odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. W przypadku A2 nie ma jeszcze informacji o rozstrzygnięciu, a dla A4 postępowanie zostało unieważnione ze względu na przekroczenie zaplanowanego budżetu.

Można powiedzieć, że siedem lat temu Kapsch też miał mało czasu na wdrożenie systemu od zera i się udało. Było to 8 miesięcy od podpisania umowy i nie było nawet infrastruktury, którą trzeba było wybudować. GITD od wejścia w życie ustawy miało 10 miesięcy. Ale są też pewne, zasadnicze, co także potwierdza przypadek unieważnionego właśnie postępowania, różnice. Komercyjny wykonawca korzystał z know-how firmy matki, która miała w tym obszarze olbrzymie doświadczenie. Ponadto, jako podmiot prywatny, nie była tak jak GITD czy IŁ ograniczona rygorami Pzp przy wyborze podwykonawców - a ma ich 200. – Gdybyśmy musieli wybierać podwykonawców na drodze prawa zamówień publicznych, to nie wiem czy w ogóle bylibyśmy skłonni w tym projekcie uczestniczyć – mówił w rozmowie z naszym portalem Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS