Trwają badania przemysłowe związane z pracami nad innowacyjną technologią nawierzchni samonaprawialnej. Technologia powstaje w ramach wspólnego projektu realizowanego przez Budimex i Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.
Chodzi o projekt „Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej technologii asfaltowych nawierzchni samonaprawialnych o wysokiej trwałości”. Jak informuje Budimex, obecnie projekt znajduje się w fazie badań przemysłowych. W ramach tego etapu, trwają zaawansowane prace nad opracowaniem technologii wytwarzania mikrokapsułek z wypełnieniem naprawczym, powiązane z oceną efektu samonaprawy lepiszcza i mieszanki mineralno-asfaltowej w skali laboratoryjnej.
W wyniku przeprowadzonych licznych eksperymentów, podczas których testowano różnego rodzaju materiały otoczkowe, opracowano mikrokapsułki żelatynowe z wypełnieniem naprawczym w postaci bioestrów. Potwierdzono zdolność mikrokapsułek do pękania i uwalniania środka naprawczego w miejscach mikropęknięć lepiszczy asfaltowych, a poprawę efektu samonaprawy asfaltów zaobserwowano w badaniach ciągliwości z pomiarem siły rozciągania i energii odkształcenia.
Na podstawie pozytywnych wyników badań lepiszczy asfaltowych z dodatkiem mikrokapsułek stwierdzono, że istnieją wyraźne przesłanki do rozpoczęcia zawansowanych badań mieszanek mineralno-asfaltowych z tymi lepiszczami, które odbywać się będą w laboratoriach Politechniki Warszawskiej oraz w Laboratorium Centralnym Budimex.
Po zakończeniu badań przemysłowych rozpocznie się faza badań rozwojowych, w ramach której zostaną wykonane drogowe odcinki testowe. Zakończenie projektu jest planowane w II kwartale 2023 roku.