Wiadukt w Trzebini jest jednym z najważniejszych obiektów inżynierskich na drodze krajowej nr 79 łączącej aglomerację śląską z Krakowem. Umożliwia bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową łączącą Katowice z Krakowem oraz równoległą do torów ulicą Dworcową. Trwa jego remont. Od poniedziałku będą objazdy.
– Prace budowlane rozpoczęły się w lutym. W pierwszej kolejności wykonywane były rozbiórki m.in. kap chodnikowych, balustrad, barier, krawężników. Rozpoczęliśmy też roboty przy podporach. Przed nami kolejny etap robót: wzmocnienie ustroju nośnego, wymiana izolacji, przebudowa odwodnienia, oświetlenia oraz elementów zabezpieczeń. Przebudujemy też jezdnię na obiekcie, która otrzyma standardową szerokość 7 metrów. Pozwoli to na poszerzenie chodników. Tych prac nie możemy jednak prowadzić pod ruchem. Kierowcy przez okres około 4 miesięcy będą korzystać z objazdów – wyjaśnia, cytowany w komunikacie prasowym dyrektor zarządzający w firmie Gotowski, Paweł Pietraszak.
Jak podano, kierowcy pojazdów osobowych będą kierowani na drogi powiatowe łączące Trzebinię z Chrzanowem. Objazd wytyczono ulicami Topolową (Chrzanów), Chrzanowską i Trzebińską (Piła Kościelecka) oraz Słowackiego (Trzebinia). Na objeździe funkcjonuje przejazd kolejowy. W związku z tym kierowcy korzystający z tego objazdu powinni liczyć się z wydłużonym czasem przejazdu. Pojazdy ciężarowe będą kierowane na autostradę. Kierowcy mogą również korzystać z drogi krajowej nr 94 łączącej Śląsk z Krakowem.
Takie zmiany są planowane w okresie od 9 kwietnia do 6 sierpnia br.
Wyświetl większą mapę
Wiadukt w Trzebini jest obiektem stalowo-betonowym. Część stalowa znajduje się nad torami, natomiast dojazdy są betonowe.
Jak podaje GDDKiA w Krakowie, która jest inwestorem dla tego zadania, w ramach prac remontowych czyszczony był beton ustroju nośnego i podpór, usuwano skorodowane elementy, a w części stalowej starą farbę. Po prawej stronie wiaduktu usunięto już nawierzchnię, chodniki i bariery.
Po zamknięciu obiektu nawierzchnia będzie usunięta z jego pozostałej części. Na elementach betonowych ubytki naprawiane będą zaprawami cementowo-modyfikowanymi. Na części podpór założony zostanie tzw. płaszcz żelbetowy. Przyczółki zostaną w całości obłożone płaszczem żelbetowym. Po wykonaniu tych prac beton zostanie pomalowany.
W części stalowej obiektu usunięte zostaną skorodowane elementy i zastąpione nowymi. Część stalowa zostanie pomalowana farbą antykorozyjną. Na górnej części wiaduktu wykonane zostaną izolacje przeciwwilgociowe, położone warstwy nawierzchni wiążąca i ścieralna, odtworzone chodniki , bariery, balustrady, ekrany przeciwporażeniowe i lampy uliczne. Na długości 10 metrów od końców obiektu zostaną wykonane nowe najazdy na płytach przejściowych. Zostaną wymienione dotychczasowe łożyska gumowe na łożyska garnkowe. Założone zostaną dylatacje modułowe na nakładkach wyciszających, co oznacza, że przejazd po nich nie będzie cichszy niż dotychczas. Wyremontowana zostanie także kanalizacja deszczowa i odwodnienie.
Zakończenie prac zaplanowane jest na 9 listopada 2018 r. Koszt wykonania prac wyniesie ponad 11 mln 908 tys. zł. Za modernizację obiektu odpowiada firma Gotowski. Inwestycja jest realizowana w trybie zaprojektuj i wybuduj.