Z Chin płynie już maszyna TBM, która wydrąży tunel łączący wyspę Wolin i Uznam w Świnoujściu. Na placu budowy trwa natomiast budowa komory, z której maszyna rozpocznie pracę. Górny strop już gotowy.
Na wyspie Uznam zakończyło się już betonowanie stropu górnego w komorze startowej, co pozwoliło rozpocząć prace przy wykopie podstropowym – poinformowało miasto Świnoujście, które jest inwestorem dla tego zadania
Obecnie trwają także prace w segmentach tunelu odkrywkowego od drugiego do szóstego, gdzie powstaje przesłona jet-grouting i wykonywany jest wieniec ścian szczelinowych. W segmencie siódmym trwają natomiast przygotowania do wykonywania murków prowadzących.
Zmiany widać także na ulicach. Na ulicy Karsiborskiej, w ramach tymczasowej organizacji ruchu prowadzono bajpas. Trwają przebudowy sieci gazu wysokiego ciśnienia, wodociągu oraz kanalizacji. Budowane jest także odwodnienie układu drogowego.
Jak informuje miasto, przygotowywana jest również droga technologiczna od nabrzeża portowego numer 87 do ulicy Portowej – to tędy będzie transportowana maszyna TBM. Obecnie jest ona transportowana drogą morską z chin, gdzie wyprodukowano ja na specjalne zamówienie wykonawcy tunelu pod Świną.
Tarcza TBM jest transportowana na statku Da Chang z wykorzystaniem Północnej Drogi Morskiej. W Polsce spodziewana jest na początku października – dokładny termin zależy m.in. od warunków pogodowych.
Obecnie organizowany jest plac wokół komory startowej, na potrzeby przyjęcia i rozładunku maszyny oraz składowania jej elementów.
Maszyna przypłynie podzielona na 129 części.
Na wyspie Wolin obecnie kontynuowane są przebudowy m.in. sieci wysokiego napięcia 110 kV, sieci wodno-kanalizacyjnej wzdłuż ulicy Fińskiej, a także rowu melioracyjnego. Postępują prace przy tworzeniu murków prowadzących dla ścian szczelinowych komory odbiorczej TBM.
Tunel powstaje na zlecenie miasta Świnoujście. Rolę inwestora zastępczego pełni GDDKiA w Szczecinie. Zadanie powierzono konsorcjum firm Porr, Porr Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin, które wyceniło prace na 793 mln zł.
Efektem ma być przeprawa drogowa o długości 3,4 km długości, wraz z tunelem liczący 1,4 km w części drążonej i kolejnych ok. 300 m na odcinkach początkowych (te będą wykonane metodą odkrywkową).