Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Lokalne - Łódzkie,Rawa Mazowiecka

Powiat rawski: Dopuszczenie dużych ciężarówek na drogi powiatowe to wzrost kosztów zarządcy

| Kasper Fiszer źródło: 14.02.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Powiat rawski: Dopuszczenie dużych ciężarówek na drogi powiatowe to wzrost kosztów zarządcy
Rawa Mazowieckafot. Hubert Śmietanka, lic. CC BY-SA 2.5

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W roku 2020 inwestycji drogowych w powiecie rawskim będzie znacznie mniej niż w 2019. Nie ubywa natomiast problemów zarządcy dróg. Najważniejszym z nich jest oczywiście niewystarczająca ilość środków finansowych, ale bardzo dużym wyzwaniem lokalnym władzom wydaje się też kwestia dopuszczenia do ruchu dużych ciężarówek.
W roku 2019 powiat rawski zrealizował szereg inwestycji drogowych, w tym przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych. Niespełna 2 mln zł z FDS pozwoliły na przebudowę ok. 2,5 km drogi Zawady – Biała Rawska. Prace kosztowały łącznie ok. 2 mln 423 tys. zł, a 100 tys. zł wyłożyła gmina Biała Rawska. Ok. 665 tys. zł z FDS przyznano zaś na przebudowę 2,5-kilometrowego fragmentu drogi Pukinin – Mogielnica (cała inwestycja warta była 1 mln 331 tys. zł. Największym i najdroższym (3 mln 663 tys. zł) z zadań była natomiast przebudowa drogi Biała Rawska – Rosocha na odcinku niemal 6 km. W tym przypadku pozyskano 2 mln 884 tys. zł z FDS i 200 tys. zł z budżetu gminy Sadkowice.

Najważniejsza inwestycja zaplanowana na 2020 r. wciąż jest niepewna

2 mln 773 tys. zł wydano natomiast na przebudowę niemal 3 km drogi Wysokienice – Rawa Maz. Zrealizowano ją w ramach szerszego projektu mającego na celu scalenie gruntów w Ściekach, a dofinansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (dotacja na przebudowę tej drogi wyniosła 2 mln 157 tys. zł). Mniejsze przedsięwzięcia realizowane bez wsparcia zewnętrznego objęły remont 300 m drogi we wsi Konstantynów (77 tys. zł), 600 m drogi Kaleń – Lubania (158 tys. zł) czy budowę chodnika w Starej Wsi (30 tys. zł). Wspólnie z miastem Rawa Mazowiecka powiat postawił oświetlenie wzdłuż ul. Targowej (łącznie 98 tys. zł), a dzięki dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego w ramach programu budowy dróg dojazdowych do pól wyremontował drogę ze Sławków do Rylska (łącznie 232 tys. zł).

– Ogółem wartość inwestycji w 2019 r. wyniosła 10 mln 632 tys. zł – podsumowuje wicestarosta rawski Jacek Otulak. Informuje także o planach na rok 2020: łączna wartość inwestycji wyniesie szacunkowo tylko 4 mln 774 tys. zł. Kwota ta pozwoli na remont wiaduktu nad Centralną Magistralą Kolejową w Rylsku Dużym, remont drogi Kowiesy – Zakrzew w zakresie podbudowy, remont 800 m drogi Wałowice – Wilkowice i remont chodnika w Rososze. Zaplanowana jest także rozbudowa drogi Biała Rawska – Komorów, ale będzie ona przeprowadzona, jeśli powiatowi uda się pozyskać dofinansowanie z FDS. Jeśli nie, ogólna wartość inwestycji zrealizowanych w tym roku spadnie do zaledwie ok. 650 tys. zł.

Brakuje na drogi m.in. dlatego, że za mało pieniędzy państwo przeznaczyło na oświatę

– Największym problemem powiatu rawskiego z zakresu infrastruktury drogowej jest brak niezbędnych środków finansowych na poprawę stanu technicznego dróg pomimo sięgania po środki zewnętrzne. Wiąże się to m.in. z niedoszacowanym finansowaniem przez państwo zadań oświatowych oraz z niskim kontraktem dla szpitala powiatowego w Rawie Mazowieckiej – komentuje wicestarosta. Mianem największego wyzwania określił on natomiast ochronę dróg przed nadmiernymi obciążeniami spowodowanymi przez ciężarówki o nacisku 11,5 t na oś, które po zeszłorocznym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE mają zostać wpuszczone na drogi powiatowe.

Nasz rozmówca przewiduje, że eksploatacja dróg przez takie samochody doprowadzi do ich szybszego zużycia, co wygeneruje jeszcze większe koszty. Wskazuje on przy tym, że brakuje środków na naprawy o charakterze utrzymaniowym, a ponadto 27 km dróg powiatowych nie ma jeszcze w ogóle nawierzchni twardej. Wśród trudności przezwyciężonych Jacek Otulak wymienił natomiast liczne szkody komunikacyjne, które powstawały na dwóch zarządzanych przez powiat drogach. Zostały one przebudowane, a dotychczas duża liczba zdarzeń wpływała na podwyższenie corocznej składki ubezpieczenia OC dróg powiatowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5