Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Lokalne - Polska

Powiaty apelują o więcej środków na drogi lokalne

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 08.10.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Powiaty apelują o więcej środków na drogi lokalne
fot. Pixabay

 

Pomimo olbrzymiego wysiłku finansowego ze strony samorządów, stan dróg lokalnych jest daleki od oczekiwanego. Związek Powiatów Polskich w apeluje do rządu o zwiększenie środków na realizację Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej. Wskazuje też na potrzebę stałego mechanizmu wsparcia samorządów przy realizacji inwestycji drogowych.
W specjalnym stanowisku, związek skupiający samorządy powiatowe zwraca się o zwiększenia funduszy na Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Z tej puli samorządy lokalne otrzymują dotacja do zadań, które planują zrealizować na drogach, którymi mieszkańcy każdego dnia dojeżdżają do swoich miejsc pracy czy domów.

To większość dróg w kraju

Samorządy zarządzają 95% dróg publicznych w Polsce. Wydatki na budowy, przebudowy, remonty, jak i utrzymanie dróg to jedne z większych w ich budżetach, ale i tak za małe w stosunku do potrzeb.

„Pomimo olbrzymiego wysiłku finansowego po stronie samorządów ukierunkowanego na realizację wskazanych zadań, stan dróg lokalnych nadal daleki jest od oczekiwanego” – piszą samorządowcy. Przypominają, że w 2014 roku Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła realizację poprzednika obecnego programu (wtedy też zresztą zwróciła uwagę na problem złego stanu i niedofinansowania tych tras). Mimo to, że w 2017 r. środki na jego realizację zostały zmniejszone o 200 mln złotych.

Samorządy liczyły też na zmianę w związku z propozycją utworzenia Funduszu Dróg Samorządowych (w powiązaniu z podwyżką opłaty paliwowej). „W uzasadnieniu do projektu ustawy w tej sprawie wskazywano na konieczność zwiększenia środków finansowych oraz zagwarantowania stabilności źródła z którego mogłyby być dofinansowywane inwestycje na drogach lokalnych. Projekt ustawy w tej sprawie został wycofany z prac parlamentarnych ale problemy na drogach lokalnych nie zniknęły” – czytamy w przyjętym stanowisku.

W minionym tygodniu minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk na antenie Radia Zet mówił, że rząd do tego pomysłu nie wróci. Zapewniał, że trwają poszukiwania innych źródeł, z których można by było wesprzeć drogi lokalne.

Jest niebezpiecznie

Samorządowcy zwracają uwagę, że niedostateczny rozwój sieci dróg i zły stan techniczny mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo, co ma także m.in. wymiar ekonomiczny – chodzi choćby o koszty związane z leczeniem i rehabilitacją ofiar wypadków. Według Raportu „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2016 r.” koszty wypadków i kolizji drogowych w 2015 r. wyniosły 48,2 mld złotych, to aż 3 proc. PKB.

„Niezadowalający stan dróg stanowi także istotną barierę rozwojową, obniżając atrakcyjność inwestycyjną tzw. polski powiatowej a w konsekwencji prowadząc do pogłębienia różnic pomiędzy dużymi ośrodkami regionalnymi a mniejszymi lokalnymi” – zwraca uwagę ZPP, przypominając jednocześnie, że mobilność społeczeństwa wzrasta.

Proszą o więcej, a ma być mniej

„Apelujemy zatem o zwiększenie środków dedykowanych na realizację Programu oraz kontynuację prac nad stworzeniem stałego mechanizmu wsparcia samorządów przy realizacji zadań na rzecz rozwoju i poprawy infrastruktury drogowej w Polsce” – piszą w swoim stanowisku.

Czy apel będzie skuteczny? Na razie, w projekcie budżetu przyjętym przez rząd, kwota na Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej jest o 300 mln zł niższa, niż to wynikałoby z wieloletniego programu rządowego. Zamiast planowanej na rok 2018 kwoty 1,1 mld zł, przewidziano 800 mln zł. To tyle co było w roku 2017, tyle że – o czym także była mowa wyżej – to również była kwota obniżona w stosunku do planowanej pierwotnie (plan na rok 2017 przewidywał dotacje w kwocie 1 mld zł).

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5